De Arbeidsinspectie begint een campagne met als motto ‘Vest voor je leven’ om het dragen van zwemvesten in de beroepsvaart te promoten. Er komen billboards te hangen op bruggen en sluizen en er worden een speciale krant en video over het onderwerp gemaakt.
De boodschap luidt: “Overboord slaan is een van de meest voorkomende ongevallen in de binnenvaart. Daardoor verdrinken jaarlijks zo’n vijf à zes mensen. Dat is veel voor een naar verhouding kleine sector. 40 procent van de werknemers draagt geen reddingsvest in gevaarlijke situaties, zoals bij slecht weer. Bemanningsleden vinden het vaak niet ‘stoer’ of zien er het nut niet van in. Reddingsvesten zijn echter aan boord verplicht.”
De Arbeidsinspectie werkt voor de campagne samen met de brancheorganisaties Kantoor Binnenvaart en het Centraal Bureau voor de Rijn en Binnenvaart en met andere inspectiediensten op het water: de Waterpolitie te water Rijkswaterstaat en de Inspectie Verkeer en Waterstaat.