Brug Zutendaal gesloopt

0

De betonnen brug over het Albertkanaal in Zutendaal is gesloopt. In het weekend van 13 en 14 oktober is hij verwijderd om plaats te maken voor een hoger, stalen exemplaar. Dat past in de opwaardering van het Albertkanaal.

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale verbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal.

Om de binnenvaart nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarthoogte van 9,10 meter. Dat versterkt de concurrentiepositie van vervoer over water aangezien schepen dan ongehinderd met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Daarnaast wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen erdoor vergroot.

 

Belangrijkste watersnelweg

“Het Albertkanaal wordt meer dan ooit de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. We investeren fors in hogere bruggen, zodat binnenschepen meer containers kunnen meenemen. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart. Elke vracht die via de waterweg gaat, moet niet meer over de weg”, benadrukt de Vlaamse minister Ben Weyts van Mobiliteit en Openbare Werken.

“Door ons waterwegennet toekomstgericht uit te bouwen zullen we nog meer ondernemingen kunnen overtuigen om de binnenvaart in te schakelen in hun logistieke keten Inmiddels zijn 32 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn twaalf andere bruggen in uitvoeringsfase,” zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

86 meter breed

Om in Zutendaal de nieuwe brug te kunnen bouwen, moest eerst de bestaande brug afgebroken worden. Zaterdagnacht 13 oktober en zondag 14 oktober werd de middenboog van de brug afgebroken. Dit gebeurde met behulp van kranen een drijvend ponton onder de brug. Vandaag (maandag 15 oktober) en morgen (dinsdag 16 oktober) verdwijnen de resterende brugdelen op beide oevers.

De nieuwe, stalen brug krijgt een totale overspanning van 128 meter. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. De constructie van de nieuwe brug gebeurt momenteel in een werkplaats. Als ze klaar zijn, worden de brugonderdelen per schip naar Zutendaal gevaren en geassembleerd op een montageterrein ter plaatse.

Zodra de bouw van de nieuwe landhoofden gereed is, zal de geassembleerde brug worden geplaatst en verder afgewerkt. Als alles volgens planning verloopt, gaat de nieuwe brug in juni 2019 open voor het wegverkeer.

foto’s: De Vlaamse Waterweg

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.