- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBouwer vakantiewoningen ontdekt voordeel van vervoer over water

Bouwer vakantiewoningen ontdekt voordeel van vervoer over water

- Advertentie -

Delen

Vorige week liet Martin Vandereyt Groep uit Dilsem-Stokkem twee keer vijf modulaire vakantiewoningen naar in het Nederlandse Kortgene vervoeren. Ze zijn bestemd voor Camping en Villapark de Paardekreek aan het Veerse Meer. Ook deze week (op woensdag 26 april) gaat er een lichting van vijf stuks over water. in iotaal gaat het om 26 woningen.

Voor Martin Vandereyt Groep was het de eerste kennismaking met de binnenvaart. En die is goed bevallen. Het Vlaamse bouwbedrijf liet de houtskeletbouw-woningen in Lanklaar laden. Bij de eerste vaart was op de kade aan de Zuid-Willemsvaart burgemeester Sofie Vandeweerd aanwezig.

Zij kreeg uitleg over de logistieke operatie van zaakvoerders Martin Vandereyt en Fabienne Wirix en Willem J. Leeuwestein van vervoerder ACCT-Logistiek uit Dordrecht.

Legio voordelen

Martin Vandereyt Groep kiest bewust voor voor een model shift. In plaats van uitzonderlijk vervoer via de weg wordt deze bestelling van 26 vakantiewoningen (35 m² groot en met een nokhoogte van 6 meter) via het water naar de Nederlandse bestemming vervoerd. “De meest interessante logistieke oplossing voor ons én de klant”, vertellen Martin Vandereyt en Fabienne Wirix.

De voordelen van transport over water zijn legio, ontdekten ze. Uitzonderlijk vervoer over de weg vergt enorm veel administratie en is tijdintensief omdat vooraf het hele traject in kaart moet worden gebracht – om te vermijden dat de vrachtwagens zich ergens vastrijden.

Bruggen

“Er mag niet in konvooi worden gereden en omwille van de afmetingen moet er per vakantiewoning een begeleidingswagen mee rijden. Voor deze levering vormde ook de hoogte van 6 meter een belemmering: we zouden onder geen enkele brug kunnen passeren”, legt Fabienne Wirix uit.

Transport via de weg had daarom betekend dat de vakantiehuizen in twee delen gefabriceerd en getransporteerd moesten worden. Gezien het ontwerp, met veel schuine vlakken, was dat onwenselijk.

Per keer kunnen vijf woningen worden vervoerd. (foto ACCT-Logistiek)

Optie

Het transport over water duurt wel langer dan over de weg. Maar, zegt Martin Vandereyt: “De eerste ladingen bereikten na dertig uur (inclusief rusttijd) de bestemming, terwijl we anders twee nachten twaalf uur hadden moeten rijden. Het verschil is dus erg beperkt.”

“Bovendien is deze transportmodus veel duurzamer, wat toelaat om de ecologische voetafdruk van onze modulaire woningen nog verder te reduceren. Daarom willen we vanaf nu voor elke levering de oefening maken of transport via het water een optie is. De ecologische winst moet natuurlijk wel voldoende hoog zijn: het heeft weinig zin om een woning in pakweg Mol via scheepvaart naar de werf te brengen.”

Houtskeletbouw

De verandering van vervoerwijze past in de reputatie van de Martin Vandereyt Groep als duurzame bouwbedrijf. De eigenaren begonnen al in de jaren 90 met onderzoek naar houtskeletbouw, ontwikkelden vervolgens een nieuw verbindingssysteem en realiseerden al begin jaren 2000 de eerste houtskeletwoning.

Drie jaar geleden startten ze ook met de fabricatie van volledig afgewerkte (modulaire) woningen in de werkplaats in Dilsen-Stokkem.  Deze worden daarna – meestal in verschillende delen – naar de bestemming getransporteerd.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -