Het wordt tijd dat ook de Duitse bondsregering inziet dat de Rijn niet naar Hamburg stroomt. Dat zei Harry Voigtsberger, verkeersminister in Noordrijn-Westfalen (NRW), afgelopen vrijdag in Duisburg.
Minister Harry Voigtsberger nodigde binnenvaartdeskundigen afgelopen vrijdag uit voor een debat over de toekomst van de binnenvaart. (foto Sarah De Preter)
Voigtsberger uitte kritiek dat de regering met haar nationale havenconcept vooral de Noord-Duitse zeehavens tegemoet komt. NRW doet veel meer zaken met de ARA-havens, maar die spelen in het nationale havenconcept nauwelijks een rol. Samen met enkele andere West-Duitse deelstaten werkt NRW momenteel aan een lijstje met prioritaire infrastructuurprojecten, waaronder de aansluiting op de Betuwelijn. De Duitse verkeersminister Ramsauer krijgt deze zogenoemde ‘Düsseldorfer Liste’ binnenkort gepresenteerd.
Terrminals barsten uit hun voegen
“Rotterdam is de belangrijkste zeehaven voor de Duitse binnenvaart”, zei ook BDB-president Dr. Gunther Jaegers. Günter Haberland van de DSLV (Deutscher Speditions und Logistikverband) wees op de verwachte groei van de containeroverslag in de Rotterdamse haven. Daar moet Duitsland op inspelen, want de containerterminals langs de Rijn barstten al in 2008 uit hun voegen. “Nederland investeert al volop in bijkomende overslaginfrastructuur langs de Maas”, waarschuwde Haberland. “Het gevaar bestaat dat goederen straks tot aan de grens per binnenschip komen en dan per vrachtwagen door NRW rollen.”
Betuwelijn
Gunnar Platz (Planco Consulting) adviseerde om een haven-achterlandconcept voor NRW te maken, in samenwerking met de Nederlanders en de Belgen. Rainer Schäfer, directeur van de haven van Neuss-Düsseldorf, juichte dit toe. “We moeten grensoverschrijdend werken. Anders krijgen we straks nóg een Betuwelijn die ophoudt aan de grens. Maar dan eentje op het water.” Dat wil ook minister Voigtsberger voorkomen: “Als we NRW willen versterken, moeten we globaler gaan denken.”
Voigtsberger vroeg meer geld aan de Duitse bondsregering voor het realiseren van infrastructuurprojecten. “NRW heeft sinds de zeventiger jaren 720 miljoen euro meebetaald aan de vaarwegen. Ook dit jaar gaan we weer fors investeren. Maar we kunnen het niet alleen. Berlijn móet helpen.”
Eigen WSD
Verder wil Voigtsberger meepraten over de hervorming van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung, waar de bondsregering tot nu toe zonder inspraak van de deelstaten mee bezig is. Het is nog steeds niet duidelijk of de Wasser- und Schifffahrtsdirektion West in Münster blijft zitten dan wel naar Mainz wordt verplaatst. Dat laatste is voor Voigtsberger geen optie. “NRW moet als grootste binnenvaartland in Duitsland over een eigen Direktion blijven beschikken.”