- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBonaire in de focus

Bonaire in de focus

- Advertentie -

Delen

Mts Bonaire in de zoeker van je camera zet de ‘sluiter’ van je fantasie open bij het Caribische duikersparadijs. De klik komt pas als je focust op zijn boeggolf. Wanneer Photoshop er later nog wat zon aan toevoegt, droom je nog even verder, over dat eiland dat Americo Vespucci in 1576 ontdekte en dat Nederland in 2001 na veel verschoten ‘kruit’ uiteindelijk moest overdragen.

Wanneer de Bonaire is afgemeerd, komen we weer met beide voeten op het trunkdek terecht. Het is een standaard type C met 110 x 11,45 meter als afmetingen en is evenals de pas in de vaart gekomen zusjes Curacao en Aruba herkenbaar aan een groene boeiing.
Op 1 maart heeft de Bonaire proefgevaren. Shipyard Trico, die de schepen heeft afgebouwd, laat evenals bij de eilanden onderling niet te veel ruimte tussen de proefvaarten. De Saba (laatste uit de serie) laat 14 maart op het Vuile Gat zien waartoe ze in staat is.
De viervoudige order kwam tot stand door samenwerking van Danny Werkman en een groep geïnteresseerden waartoe Interstream behoort, dat eveneens zorgt voor lading. De Chinese casco’s lagen recessiegevoelig even niets te doen in de Rietbaan. Niettemin waren de schepen redelijk compleet, inclusief het leidingwerk. “Trico Piping paste met geringe ombouw het dubbelleidingsysteem en de installatie van de Bonaire aan overeenkomstig de wensen van Interstream”, vertelt projectleider Rino Werkman.

Tandje bij
De uitvoering van deze schepen is verschillend: mts Curacao is gecoat en heeft een stikstofinstallatie, de Aruba is alleen gecoat, en omdat Interstream een deal met FTS Hoftrans voor een bunkercontract maakte, is vier weken voor oplevering besloten om een bunkergiek te plaatsen. Hoewel dit onderdeks nog een flinke klus was en Trico er een tandje bij moest zetten, heeft dit de proefvaart nauwelijks een week vertraagd.
Naast de vloot van zeventien schepen waar Rino Werkman technische support aan geeft voorkomt deze nieuwbouw achterover leunen. Hurrie up er tegen aan, dat houdt je wakker!

(foto’s Johan de Witte)

Voor kapitein Tim Fransz en partner Brenda geldt dat eveneens. Tim, die reeds aan het roer stond van de Vantage en later Vanquish, maakt van bunkeren zijn hobby. Samen met zijn Brenda hebben ze de Curacao-, Aruba- en Bonaire-afbouw begeleid en zoveel mogelijk geconserveerd.
Dit laatste bewijst het werkjack van Brenda, dat is verrijkt met shop­primer en het volledige kleurpalet van de schepen. “We hebben nu zin om te gaan varen, mooie woning en fraaie stuurhut door Willemsen ingericht, het is nu ons eigen schip. Even geen verf meer, tot de zon gaat schijnen.”

Onmisbare partners
Behoudens technische functie-verschillen worden de schepen standaard uitgevoerd met Caterpillar-motoren via Dolderman geleverd. Verhaar houdt met zijn boegschroef het voorschip onder controle en
Heatmaster de lading met een verwarmingsketel. De stuurhut heeft het label van EBR en Electric Marine Support verzorgt de elektrische installatie. Miron pimpt de schepen op met rvs. Brothers 4 oil groothandel in minerale olieproducten uit Ridderkerk levert de Mobil-smeerolie. Achter het nog jonge Brothers 4 oil staat Stefan Uitenboogaard. Hij werkte in de olie en ging als ondernemer opnieuw in de olie met een eigen filosofie ten aanzien van verkoop en service. Rheinplus van Woerden zorgt voor brandstof.

Kortom: een project waar op grond van samenwerken en eerdere relaties, het vertrouwen alsook gunnen een voorname rol speelt. Zo zijn de laad-en-losslangen, stripslangen met vergrendelbare camlocks, ventilatie- en ademluchtslangen door Imbema Cleton geleverd. Deze firma is een gerespecteerde leverancier in de branche met ruim zestig jaar ervaring op het gebied van industriële producten, verdeeld in vijf productgroepen: slangen en koppelingen, persoonlijke beschermingsmiddelen, oliën, vetten en reiniging. Naast de distributie van deze productgroepen behoren engineering, fabricage, onderzoek en ontwikkeling tot de activiteiten.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -