Stap voor stap verbetert de informatie-uitwisseling tussen de Nederlandse vaarwegbeheerders en de scheepvaart. Maar er valt nog wel een aardige wereld te winnen.
Dat vinden die vaarwegbeheerders zelf ook. Op 1 januari van dit jaar hebben Rijkswaterstaat, provincies en de grote havenbedrijven daarom met Blauwe Golf Verbindend een nieuw samenwerkingsverband opgezet.
Gericht op het aanbieden van snellere passagetijden en het leveren van betere informatie over openingstijden van bruggen en sluizen en de beschikbaarheid van ligplaatsen. Onlangs konden we al melding maken van een van de Blauw-Golf-initiatieven: de start van het Binnenvaart Ligplaats Informatie Systeem (BLIS) door het Rotterdamse Havenbedrijf en de plannen van Havenbedrijf en Rijkswaterstaat om dit systeem ook in te voeren. Binnen Blauwe Golf zijn inmiddels ook stappen gezet die het oponthoud door brugopeningen omlaag moeten brengen.
Voorlopers
De Provincie Noord-Holland startte in 2014 met een project voor uitgekiende openingstijden op de Westelijke Staande Mastroute. Deze route wordt niet alleen gebruikt door de beroepsvaart maar is ook populair bij de recreatievaart. Op het traject tussen de bruggen onder de autosnelwegen A9 bij Amsterdam en de A44 bij De Kaag/Leiden zijn de brugopeningen aangepast.
Bart Bosman, Verkeersmanager Noord-Holland: “Hierdoor kunnen de schepen in konvooi dit traject nu binnen 4,5 uur afleggen. Dat kostte in het verleden ruim negen uur. Ook het wegverkeer pakt winst. Weliswaar gaan diverse bruggen vaker open, maar de automobilisten hebben per jaar toch 50.000 voertuigverliesuren minder.”
Noord-Holland wil uiteindelijk alle 150 bruggen op haar vaarwegen in het systeem opnemen. Nu zijn dat er nog veertig, vooral op de Staande Mastroutes.
De Provincie Zuid-Holland is voorloper bij het aanbieden van ultra-actuele informatie aan vaarweg- en weggebruikers over de op zeer korte termijn verwachte brugopeningstijden. Bijvoorbeeld informatie dat een bepaalde brug over tien minuten bediend wordt en dan vijf minuten open blijft.
Dat is extra belangrijk voor speciale groepen weggebruikers zoals ambulances, bussen en brandweer. In urgente situaties kan snel communicatie plaatsvinden opdat de brugoperator een geplande brugopening kan verschuiven.
De provincie heeft inmiddels alle relevante data gebundeld in één informatiesysteem en schakelt marktpartijen in om dit te benutten bij navigatiesystemen en apps.
Doorgeven
De verschillende vaarwegbeheerders willen tempo maken en de goede ervaringen van de verschillende projecten aan elkaar doorgeven en toepassen.
Rijkswaterstaat-beleidsadviseur Paul van der Maat, projectsecretaris van het landelijke Blauwe-Golf-team, zegt: “We werken intensief samen, zijn enthousiast en hebben van het Platform Beter Benutten voldoende financiële armslag gekregen om door te pakken.”
“Tot nu toe waren het vooral de Havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam, de Provincies Zuid- en Noord-Holland die deze kar trokken. Maar we willen snel toewerken naar een landelijke dekking. We hebben veelbelovende contacten met de andere provincies en diverse gemeenten.”
“Ook met de binnenvaartbranche, de recreatievaart en mogelijke leveranciers van systemen, apps en dergelijke werken we nauw samen. Ook zij willen graag meedenken en -doen. Zo is ook de ANWB zeer geïnteresseerd.”
Kortom stap voor stap wordt ook de komende jaren extra winst gepakt.