De commissie Transport van het Europees Parlement wisselt deze week van gedachten over de vraag, hoe de crisis in de binnenvaart kan worden aangepakt. Mede op initiatief van de Europarlementariërs Peter van Dalen (ChristenUnie, tevens vicevoorzitter van de Transportcommissie) , Corien Wortmann (CDA) en Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) krijgt de binnenvaart meer prioriteit in ‘Brussel’.
De werkgroep van de Europese Commissie (het dagelijks bestuur van de Unie) die zich buigt over de problemen in de binnenvaart, komt deze maand met een advies. Bij een gesprek tussen Parlement en Commissie had de EC echter aangegeven dat men min of meer zit te wachten op de initiatieven van de lidstaten voor de aanpak van de crisis in de binnenvaart. Met andere woorden: ook ‘Brussel’ wacht af wat de Nederlandse Mededingautoriteit (NMa) beslist over de door het Crisisberaad Binnenvaart voorgestelde oplegregeling. Daar hangt dus veel van af. Een woordvoerster van de NMa stelde echter kort voor het weekend dat het zeker nog een week of twee zal duren eer er een beslissing wordt genomen door de NMa.
Sloopregeling
Van Dalen en de andere twee Nederlandse Europarlementariërs stelden aanvankelijk voor dat er een nieuwe sloopregeling moet komen voor de binnenvaart . Een idee dat door de Europese Commissie in elk geval van de hand wordt gewezen, aldus directeur van het directoraat-generaal voor Transport en Energie (DG-TREN) Jean-Eric Paquet afgelopen week in Weekblad Schuttevaer. Dat geldt ook voor het opnieuw starten van een oud-voor-nieuw regeling. Hij erkent echter dat de situatie in de binnenvaart bijzonder is ten opzichte van de situatie bij andere modaliteiten of sectoren.
Peter van Dalen is wel blij met de aandacht voor de binnenvaart: “Ik wil van de Europese Commissie weten wat zij gaat doen om vanuit Europa de crisis in de binnenvaart te bestrijden. Diezelfde vraag heeft mijn partijgenote Staatssecretaris Huizinga al in november aan de Commissie gesteld. Het wordt dus nu tijd voor een antwoord.”
Ook Corien Wortmann wil de Europese Commissie aansporen werk te maken van een hulpprogramma voor de sector. ”De binnenvaart moet structureel een nieuwe impuls krijgen. Zoals hoe kleine schepen rendabel te maken zijn en nieuwe lading aangetrokken kan worden, als alternatief voor het wegvervoer.”
Jeanine Hennis-Plasschaert vindt dat de binnenvaart te weinig belicht blijft in EU-beleid. ”De huidige en de vorige EU-commissarissen voor Verkeer hadden helemaal niets met deze sector. Dat moet veranderen, zeker nu de binnenvaart zulke harde klappen krijgt.”
Van Dalen: “De Commissie heeft veel aandacht voor de vele problemen die er zijn, maar ze moet juist met oplossingen komen. Het water staat immers talloze schippers tot aan de lippen. Circa 90 procent van hen kan niet meer aan de betalingsverplichtingen voldoen. De Europese Commissie is nu te afwachtend en kijkt te veel naar de Lidstaten. Echter, zij heeft het recht van initiatief en moet op korte termijn komen met voorstellen voor een pakket crisismaatregelen voor zowel de korte als de lange termijn. Voor de langere termijn zal de Commissie bijvoorbeeld meer moeten doen aan verbetering van training van bemanningen en het promoten van het beroep bij jongeren."
De Commissie zou voor de korte termijn graag een actiever opstelling zien van de banken om de financiële druk voor de binnenschippers te verlichten.