Binnenvaart niet welkom in Huizen

0

Terwijl de landelijke overheid en de Provincie Noord-Holland vol inzetten op vervoer over water weert gemeente Huizen de beroepsvaart. “De oude haven wordt herontwikkeld als toeristisch recreatief gebied”, stelt Leo Detering, hoofd communicatie Gemeente Huizen. “Vanuit promotioneel oogpunt gezien zijn vrachtschepen niet meer welkom.”

Koninklijke Schuttevaer had de gemeente gevraagd te onderzoeken of er een mogelijkheid is om vervoer over water mogelijk te maken nu er sprake is van een transport van circa 35.000 ton zand van Amsterdam naar Huizen dat in januari 2012 zal plaatsvinden.

Havenverordening
“De gemeente heeft een havenverordening die strenge eisen stelt voor vervoer over water”, weet secretaris Freek van IJken van Schuttevaer-afdeling Utrecht. “De maximale diepgang bedraagt 1,90 meter en het laadvermogen mag niet meer zijn dan 500 ton. Dat is economisch tegenwoordig niet meer haalbaar. Alleen kleine spitsjes voldoen aan die maten. Die tonnage wordt bijvoorbeeld gebruikt door de firma Rijsbergen die het zand vervoert voor de kalkzandsteenfabriek in Huizen.”

Een binnenvartschip aan de kade in Huizen. De vraag is of dat in de toekomst nog te zien zal zijn. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie)

Van IJken is verbaasd over de houding van de gemeente. “Het vaarwater is met een diepgang van 2,80 meter geschikt voor grote binnenvaartschepen. De haven is geschikt om zelfs koppelverbanden te ontvangen en er meren regelmatig grote partyschepen af. De firma Rijsbergen heeft kranen staan voor de overslag. Kortom: de infrastructuur ligt er om vervoer over water te realiseren. Maar kennelijk heeft de gemeente liever dat er straks duizend vrachtwagens nodig zijn die van Amsterdam of elders naar Huizen, dwars door de bebouwde kom, rijden om het zand te lossen.”

Andere belangen
Koninklijke Schuttevaer heeft de burgemeester, wethouders en raadsleden op 9 september schriftelijk gevraagd het besluit te heroverwegen. “Tot nu toe hebben wij geen enkele reactie op deze brief ontvangen”, meldt Van IJken. “Toch blijven wij hopen dat de gemeente haar standpunt wijzigt. Het is vreemd dat Huizen met zo’n haven, gelegen aan zo’n vaarwater, niets meer wil doen in het kader van de beroepsvaart. Het lijkt of er andere, wellicht financiële, belangen spelen van bijvoorbeeld ondernemers die betrokken zijn bij de recreatieve ontwikkeling van de haven.”

Jachthaven
“De haven wordt verder ontwikkeld als toeristisch recreatief gebied”, reageert Leo Detering namens de gemeente Huizen. “De wensen die er zijn vanuit investeerders en gemeente richten zich uitsluitend op toerisme en waterrecreatie. De oude haven biedt nu plaats voor een jachthaven met zo’n 1.500 ligplaatsen. Er worden activiteiten ontwikkeld en gestimuleerd in het kader van watersport en wateractiviteiten. Als toeristische attractie wordt nu een soort Zuiderzeestadje ontwikkeld. Vrachtschepen zijn niet meer welkom.”
Detering benadrukt dat de eisen aan de schepen die gebruik mogen maken van de haven al jaren ongewijzigd zijn. “Als het gaat om beroepsvaart zijn de schepen die varen voor de kalkzandsteenfabriek een uitzondering en dat geldt ook voor de grote passagiersschepen. Maar wij herbezinnen ons of wij dit willen blijven faciliteren. Wij overwegen zelfs het gebied rond de kalkzandsteenfabriek op termijn te betrekken bij het toeristisch nautisch kwartier.”

Ontheffing
Het verzoek van Koninklijke Schuttevaer om desnoods voor de duur van het bouwproject, waarvoor de 35.000 ton zand nodig is, een ontheffing te verlenen zal waarschijnlijk negatief worden beantwoord. “Wij gaan niet omdat er nu toevallig een bouwprojectje is de havenverordening aanpassen die al tientallen jaren van kracht is en vorig jaar nog is herzien.”

(Evert Bruinekool)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.