De haven van Rotterdam is uitgeroepen tot ‘Port of the Year’ tijdens de jaarlijkse Containerisation International Awards in Londen. De jury prijst de Rotterdamse haven voor het aanzienlijke investeringsprogramma. De binnenvaart speelt ook een belangrijke rol in de keuze want de jury looft de aandacht van Havenbedrijf Rotterdam voor duurzaamheid met de modal shift-doelstellingen en logistieke projecten als InlandLinks en NextLogic die hier aan bijdragen.
Maasvlakte 2
Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk en Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam, is trots op de prijs. “Ik zie dit als erkenning voor onze inspanningen. Als Rotterdamse haven zijn we continu bezig met investeren en innoveren. Dit doen we niet alleen, maar in samenwerking met zoveel mogelijk marktpartijen. Alleen zo kunnen wij de onze haven continu verbeteren en onze ambitie nastreven om de meest efficiënte, veilige en duurzame haven ter wereld te zijn.”
APMT (op de foto is de terminal op de Maasvlakte te zien) werd gekozen als beste terminaloperator van de wereld. (archieffoto Tekst & Toebehoren)
“Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk de ontwikkeling van Maasvlakte 2. Hiermee investeren we in de toekomst en spelen we niet alleen in op de toenemende volumes van containerschepen, maar zetten we ook stappen in het optimaliseren van de logistieke keten. Tegelijkertijd stellen wij onze klanten in staat schaalvoordelen te behalen. Dat is de intentie van samenwerkingsverbanden, zoals P3, waarvan op korte of langere tijd ook onze totale overslag profiteert. Door vandaag grensverleggend te opereren blijft de Rotterdamse haven ook komende jaren voorop lopen in Europa.”
Grotere schepen en volumes
Volgens het World Economic Forum had Rotterdam zowel in 2012 als in 2013 de beste haveninfrastructuur ter wereld. In de periode 2008-2015 wordt gezamenlijk ruim 11 miljard euro in de Rotterdamse haven geïnvesteerd door bedrijven, waarvan 1,2 miljard in containerterminals.
Hiermee speelt Rotterdam in op het toenemende aantal grote schepen van 13.000 tot 18.000 TEU. De verwachting is dat het volume in de Rotterdamse haven verder zal toenemen wanneer de eerste containerterminals op Maasvlakte 2 operationeel zijn.
Ben Vree, CEO bij APM Terminals Europa: “De frequentie van het aantal containerschepen dat Rotterdam aandoet, zal komend jaar wellicht dalen, maar het volume blijft onverminderd stijgen. In combinatie met de state of the art-infrastructuur, grotere efficiëntie in de afhandeling van schepen en lading, zie ik alleen maar kansen voor de toekomst in Rotterdam. De Rotterdamse haven lijkt mij daarom ook de terechte winnaar.”
Containerisation International Award
De Containerisation International Awards is een initiatief van uitgever Containerisation International. Die reikt jaarlijks prijzen uit aan bedrijven en particulieren die in het voorgaande jaar een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de containerlijnvaart en logistieke sector door innovatief, proactief en/of baanbrekend te zijn. Voor de Port of the Year award waren ook de havens van Jebel Ali (DP World), Singapore (MPA) en Long Beach genomineerd.