Het gaat ernaar uitzien dat we een nieuwe regering hebben, al moeten de namen nog achter de ministeries worden geplaatst. Nu ook de CDA-fractie achter het minderheidskabinet staat, wordt het tijd om de balans op te maken. Wat betekent dit voor de binnenvaart? Het CBRB kwam al met een eerste reactie op het regeer/gedoogakkoord van het kabinet Rutte I. Volgens het CBRB kan het akkoord gunstig uitpakken voor de ondernemers, maar of het ook uiteindelijk een goed regeerakkoord is voor de binnenvaart, dat moeten we nog afwachten.
Wel blijft volgens het CBRB ‘historisch zeldzaam’ dat de binnenvaart bij name wordt genoemd in een regeerakkoord: “Het kabinet investeert in de binnenvaart om wegen en milieu te ontlasten.” Dat biedt perspectieven maar het CBRB is daar niet gerust op: “Dat is een belangrijke keuze die het CBRB bijzonder toejuicht, vooral omdat het historisch gezien zeldzaam is dat de binnenvaart bij name genoemd wordt in een regeerakkoord. Helaas ontbreekt een concrete invulling hiervan en wordt niet vermeld welke consequenties dit heeft voor bijvoorbeeld het wegwerken van achterstallig onderhoud van de vaarwegen en andere voorgenomen investeringen in het vaarwegennet, en of er nieuwe mogelijkheden zijn voor ‘modal shift’.
Voorzichtig
Het CBRB is voorzichtig positief over het regeerakkoord van het kabinet onder leiding van Mark Rutte. “Het akkoord dat VVD en CDA hebben opgesteld, en dat wordt gedoogd door de PVV, beoogt duidelijk de economie te versterken en de overheidsfinanciën op orde te brengen. Voor ondernemers in Nederland is dat goed nieuws, zeker omdat daarbij de bureaucratie afneemt. In het regeerakkoord staat dat de administratieve lasten en regeldruk voor de ondernemers in 2012 ten opzichte van 2010 met 10% moeten zijn afgenomen. Na 2012 vindt een jaarlijkse reductie van 5% van de administratieve lasten plaats.”
Het bedrijfsleven wordt aangemoedigd zich te clusteren, zoals dat gebeurt in Greenports, bij Schiphol en in de haven van Rotterdam. Deze clusters worden door de overheid ‘maximaal gefaciliteerd’. “Wat dit concreet inhoudt wordt overigens niet nader uitgewerkt.”
Het regeerakkoord noemt de haven van Rotterdam en het goederenvervoer belangrijke pijlers van de Nederlandse economie. Het kabinet ondersteunt met kracht de aanleg van Maasvlakte 2.
Wat betreft de overige infrastructuur beperkt het regeerakkoord zich tot opmerkingen over het personenvervoer, en trekt het 500 miljoen euro extra uit voor de aanleg van spoor en wegen.
Bezuinigingen
Besparingen spelen in het regeerakkoord een hoofdrol. Het nieuwe kabinet verwacht veel besparing van publiekprivate samenwerking bij de infrastructuurprojecten, en het verminderen van subsidies op de begroting van Verkeer en Waterstaat. Dat komt erop neer dat subsidies alleen nog worden verstrekt als de effectiviteit ervan is bewezen. Dit leidt tot inkrimping van het AgentschapNL, voorheen SenterNovem. De verlaging van subsidies wordt gecompenseerd door lastenverlaging via de Vennootschaps-belasting. Er komt een ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Innovatie en ondernemerschap worden bevorderd, onder meer door stimulering van samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid.
Op de langere termijn biedt het regeerakkoord een opening om de binnenvaart te behoeden voor zeer nadelige consequenties van Natura2000, hetgeen van belang is voor de uitwerking van bijvoorbeeld het basisnet gevaarlijke stoffen. Bij de uitvoering van dit Europese plan voor de bescherming van natuurgebieden worden volgens het regeerakkoord ruimte en toekomst-perspectieven voor ondernemers zoveel mogelijk meegewogen: “De rek en ruimte binnen de toepasselijke Europese richtlijnen worden optimaal benut.”
Het programma Hoogfrequent Spoor wordt uitgevoerd. Het CBRB: “Het regeerakkoord vermeldt niet hoe CDA en VVD staan tegenover de gevolgen voor het goederenvervoer. Het CBRB maakt zich er sterk voor dat de mogelijkheden van de binnenvaart bij het overzien van die gevolgen worden meegewogen.”