In de binnenvaart groeit het vrachtvolume in 2017 verder door. De sector profiteert vooral van de binnenlandse markt. Dat voorspelt ING.
Het kolenvervoer staat onder druk, maar er is groei in het containervervoer en ook de sterk fluctuerende tankvaart doet het volgens de bankeconomen redelijk goed. ING Economisch Bureau voegt eraan toe dat aanhoudende druk op de tarieven ervoor verantwoordelijk is dat het sectorbreed financieel nog altijd niet echt goed gaat, “al zijn hierop vele uitzonderingen”.
Omzet groeit; tarieven blijven onder druk
“Voor de binnenvaart is geen jaar hetzelfde. Na een periode met uitzonderlijk lang laag water en hogere vrachtprijzen, bleef dit in 2016 grotendeels uit. Hierdoor kelderden de tarieven weer”, aldus ING. Dit jaar sluit de binnenvaart af met een omzetdaling van bijna 5 procent.
Het ladingvolume ging wel vooruit en ook voor 2017 voorziet ING Economisch Bureau opnieuw een toename van het vrachtvolume: plus 2 procent.
“Hoewel het zwaartepunt met 70% bij het internationaal vervoer ligt, is het binnenland een groeimarkt voor de binnenvaart en dan met name in het containervervoer.” De bank waarschuwt voor het risico dat de brandstofkosten na twee jaar van daling in 2017 weer zullen toenemen.
Zand en grind
De omzet zal met 3 procent stijgen. De vooruitzichten voor de droge ladingvaart voor 2017 zijn redelijk goed, vindt ING. “Zo is er internationaal nog marktaandeel te winnen in het containervervoer naar Duisburg en verder richting Zuid-Duitsland.”
“Maar ook in Nederland is er nog ruimte voor groei dankzij het dichte netwerk van binnenhavens en toenemende files op de weg. Voor het zand- en grindvervoer ziet het jaar er eveneens goed uit. De bouwsector groeit door en de ontwikkeling van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden zorgt tijdelijk voor een grote afvoer van grond.”
Daartegenover staat dat het in het kolenvervoer niet goed gaat: de dalende lijn door de sluiting van kolencentrales laat zich steeds meer voelen. Het vervoer van erts en kolen voor de staalindustrie gaat daarentegen gewoon door.