- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTerminal Wielsbeke is klaar voor verdere groei

Terminal Wielsbeke is klaar voor verdere groei

- Advertentie -

Delen

De River Terminal Wielsbeke (RTW) laat twee jaar na de herstart uitstekende overslagresultaten zien. Met de vernieuwing van het kaaiplateau wordt de terminal volgend jaar klaargestoomd voor verdere groei.

Eind 2014 blies de Provinciale Ontwikkelings Maatschappij (POM) West-Vlaanderen de terminal aan de Leie via een aanbestedingsprocedure nieuw leven in. De exploitanten zijn Delcatrans en Shipit. Delcatrans stevent af op een overslagresultaat van 12.000 TEU. De binnenvaart verbindt de RTW vier keer per week met de Antwerpse haven. “We hebben een goede samenwerking uitgebouwd met onze klanten van het eerste uur, zoals Manuport, Beaulieu International Group en Unilin”, aldus Dany Eyben van Delcatrans.

Delcatrans ziet nog veel containervolume in de regio Wielsbeke-Waregem-Kortrijk. Het vereist volgens Eyben wel inspanning om verladers naar het water te begeleiden. “Tijdens de opstart hebben we moeten sleutelen aan de operationele werking, maar de kinderziektes zijn er inmiddels uit. We zijn klaar voor verdere groei.”

“We zijn op RTW erkend empty depot voor containers van MSC, OOCL en Hapag Lloyd. Dit willen we uitbreiden. Verder gaan we op termijn grotere binnenschepen inzetten en een dagelijkse verbinding aanbieden. We gaan investeren in een extra reach stacker om de terminaloperaties nog vlotter te laten verlopen.”

 

Consolidatiepunt

Naast containers worden op de terminal palets overgeslagen. Shipit verzorgt voor Knauf/Isolava vanuit Wielsbeke een tweewekelijkse verbinding met Utrecht. Het kraanschip Oorderdam neemt telkens 1.350 ton gipsblokken mee. Eind 2016 wordt afgeklokt op circa 30.000 ton.

“De samenwerking met Knauf/Isolava verloopt vlot en het concept van binnenvaart gekoppeld aan een vooruitgeschoven voorraad werkt voor hen uitstekend”, zegt Jan D’Haeyer van Shipit. “Ondertussen zijn we de markt aan het bewerken voor de ontwikkeling van de terminal in Wielsbeke tot een consolidatiepunt voor bouwmaterialen. Wat de overslag van bulk betreft, hebben we onlangs een contract binnengehaald van Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) in het kader van geplande baggerwerken.”

 

Vernieuwing kaaiplateau

POM West-Vlaanderen is tevreden met de ontwikkeling van de overslagactiviteiten en heeft voor de renovatie van de terminal subsidie aangevraagd via het Kaaimurenprogramma. Het dossier is inmiddels goedgekeurd.

Volgend jaar investeert POM West-Vlaanderen via haar dochtermaatschappij RTW samen met W&Z 1,7 miljoen in de vernieuwing van het kaaiplateau. Jean de Bethune: “POM West-Vlaanderen wil zo veel mogelijk bedrijven begeleiden naar de binnenvaart. We gaan een community oprichten om meer bedrijven te stimuleren om te vervoeren via de binnenvaart en om de werking verder te monitoren.”

 

Foto: Vlnr Antoon Desmet (Isolava), Jan D’Haeyer (Shipit), Jean de Bethune (POM) en Johnny Delbeeke (Delcatrans).

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -