Hoewel de gemeenteraad het besluit heeft uitgesteld, vreest de ASV dat de schutlengte van de Bovenlandse Sluis in Waalwijk toch wordt beperkt. Dan mogen er nog maar schepen tot 82 meter lengte gebruik van maken. Voorheen was dat 86 meter. Als dat doorgaat, moeten gedupeerde binnenvaartondernemers schadeclaims bij de gemeente indienen, daartoe roept de ASV op.
De sluis, die de Waalwijkse haven verbindt met de Bergsche Maas, is dit jaar gerenoveerd. De bediening zal worden overgedragen aan Rijkswaterstaat, die dat op afstand gaat doen vanuit Tilburg. Rijkswaterstaat hanteert het protocol ‘veilig schutten’ en daarom moeten alle vijf de sluisdeuren worden gebruikt. Dat gaat ten koste van de ruimte in de kolk.
Vanuit de binnenvaart zijn het gemeentebestuur en de gemeenteraad gewezen op de nadelige gevolgen en de schade voor de binnenvaart – en voor de Waalwijkse bedrijven die hun lading over water laten aanvoeren. Het besluit is uitgesteld tot het voorjaar. Maar de ASV denkt dat dan alsnog het beheer van de sluis naar Rijkswaterstaat overgaat en de schutbeperking van kracht wordt.
Schuld
De ASV legt de schuld vooral bij Rijkswaterstaat: Omdat RWS wil bezuinigen op de bediening heeft men het schutten op afstand ingevoerd, nu dreigt de particuliere schipper het gelag te betalen. Schepen groter dan 82 meter zullen niet meer geschut worden.”
Het beleid van ’veilig schutten’ houdt volgens de vereniging in dat om veiligheidsredenen de vloeddeuren altijd gesloten moeten worden. “Dit betekent dat men geen 100% vertrouwen heeft in het op afstand bedienen van de sluis.”
Schadeclaims
Het gemeentebestuur van Waalwijk verwacht schadeclaims als de schutcapaciteit wordt beperkt van 86 naar 82 meter. “De ASV hoopt van harte dat schippers ook de moeite zullen doen om die schadeclaims in te dienen”, schreef de vereniging in een brief aan de verantwoordelijke raadscommissie. “Kennelijk is de enige boodschap die begrepen wordt de boodschap van de harde euro’s. Maar bovenal hoopt de ASV dat het zo ver niet hoeft te komen, dat men op tijd inziet dat deze keuzes TEGEN de binnenvaart niet gemaakt mogen worden.”