Binnenhavens maken kans op Europese subsidie voor het TEN-T-netwerk. Ze moeten dan wel zelf in actie komen. Dat concludeerde belangenvereniging NVB donderdag 3 april.
Tijdens een bijeenkomst in Kornwerderzand discussieerde de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens over de kansen op Europese financiële steun aan havenprojecten. De NVB zette door de aandacht voor TEN-T de belangen van de Nederlandse binnenhavens op de kaart.
Europese Commissie
De afgelopen twee maanden deed de NVB in samenwerking met Buck Consultants een inventarisatie van de projecten in Nederlandse binnenhavens die te maken hebben met het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T). In Kornwerderzand kwam naar voren dat de Europese Commissie de binnenhavens de ruimte wil geven bij het indienen van projecten.
‘Ze zijn zeer bereid mee te denken hoe bepaalde projecten in de context van de verordening kunnen gaan passen. Daarmee proberen ze zich flexibel op te stellen’, klinkt het voorzichtig optimistisch bij de NVB.
Aan de slag
De havens moeten wel zelf aan de slag. Bijvoorbeeld contact leggen met partijen op Europees niveau om steun te krijgen voor hun projecten. ‘Hierbij moet de Europese meerwaarde van een project goed naar voren worden gebracht.’
Ook de eigen regio moeten ze zo ver krijgen dat die zich achter hun plannen schaart. Net zo goed als de rijksoverheid bij het proces betrokken moet worden, want ‘die moet uiteindelijk de benodigde handtekeningen en stempels zetten alvorens een aanvraag voor TEN-T te doen’.