Scheepsmakelaar en binnenvaartondernemer Frank Galle roept de binnenvaart op om het Transitiecomité te steunen in het streven te komen tot één organisatie die de binnenvaart vertegenwoordigt. Een organisatie die hij alvast een naam geeft: de ‘Binnenvaartliga’. Hij gaf onbedoeld bij de CBOB-jaarvergadering het startschot voor een steuncampagne. Op internet heeft hij de afgelopen weken al veel bijval gekregen. Aan de reacties valt af te lezen dat het ook een onderwerp is geworden voor in het gangboord.
Is de CBOB bereid zichzelf op te heffen en op te gaan in één organisatie? Die vraag stelde Frank Galle bij de CBOB-jaarvergadering op maandag 28 maart in Rotterdam. In zekere zin bracht hij de CBOB die met de 90e jaarvergadering afstevent op een 100-jarig bestaan in verlegenheid en zeker een aantal oudere leden tekende bezwaar aan bij de gedachte dat de bond haar identiteit zou gaan verliezen.
De vraag van Galle ging natuurlijk wel wat verder dan de identiteit van één bond: wil de binnenvaart naar één organisatie of niet? Frank Galle licht voor De Binnenvaartkrant zijn doelstelling toe: “Willen we een gezonde sector, dan zullen we onze problemen zelf moeten kunnen oplossen en niet blijven steken in interne discussies op het niveau van elkaar verwijten maken. Er werken ongeveer veertig mensen fulltime namens de binnenvaart, maar hun arbeid wordt versnipperd. Die mensen moeten toch bij elkaar kunnen in één organisatie?”
“Natuurlijk zijn ook vrijwilligers dringend nodig bij die ene organisatie, maar de sector representeren kan niet met liefdewerk oud papier. Dat gaat geld kosten en dat moeten de ondernemers in de binnenvaart ervoor over hebben. Daarom moet de vertegenwoordiging efficient zijn zoveel kwaliteit hebben dat de varende ondernemer daar affiniteit mee heeft.” Niet dat het nu niets is. “80 procent van het werk van de organisaties nu is gewoon goed. Het moet worden gehergroepeerd en voorzien van een visie, een beleidsplan en een effectieve uitvoering…”
Steun
Die ene organisatie is nodig, en wel op korte termijn, om de huidige problemen het hoofd te kunnen bieden, aldus Galle die een lijst opstelde van tien problemen die momenteel spelen in de binnenvaart. Hij verzocht daarbij om steunbetuigingen voor het transitiecomité en indirect voor de nieuwe alomvattende organisatie. Hij publiceerde die lijst met de oproep op de website van Weekblad Schuttevaer en op de plaats waar doorgaans omstreden, nogal boude commentaren verschijnen van vaak anonieme bezoekers van de website, verschenen meer dan tachtig, louter positieve, reacties.
Tien problemen
Frank Galle somt tien problemen op, waar de binnenvaart nu mee kampt:
1. Overcapaciteit schepen in de droge lading groter dan 86 meter
2. Krimpende vloot kleinere schepen in de droge lading, het op lange termijn uitdoven van de vloot schepen onder de 70 meter en dit vooral in combinatie met de aankomende strenge regelgeving volgens CCR/ROS-Rijn
3. Overcapaciteit in de tankvaart tijdens uitfasering enkelwandige vloot
4. De solvabiliteit van de sector is door de crisis volledig uitgehold
5. (Dreigend) tekort aan personeel, gevolgd door stijgende personeelskosten
6. De vergrijzing van de binnenvaartondernemers en een sterke terugloop van het aantal binnenvaartondernemers
7. Achterstand en afkalving politieke positie (geen vuist, weinig mankracht voor de grote hoeveelheid aankomende wetgeving en de noodzakelijke lobby)
8. De 24-uurseconomie met een bedreiging voor het familiebedrijf
9. Veruit het grootste deel van de ondernemers is niet georganiseerd en ziet geen heil in de huidige vertegenwoordiging
10. De som van de problemen tast de aantrekkelijkheid van de sector aan en verbleekt de ondernemingsgeest. Innovatie en duurzaamheid worden papieren vraagstukken
Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart over de oproep van Frank Galle: “Het werd tijd dat een betrokken iemand opstond, die veel kennis heeft van de markt en van de ondernemers.”
“We zien dit wel als een steun in de rug voor het Transitiecomité”, zegt Robert Tieman van het CBRB. Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer is eveneens positief: “Het is haalbaar en noodzakelijk dat er een nieuwe bundeling in de binnenvaart komt die staat voor de belangen van de gehele binnenvaart.”
Tieman: “De vorming van één organisatie is natuurlijk maar één van de punten die het Transitiecomité aanpakt van de tien punten die Verberk heeft genoemd.”
Doorbraak
De vorming van één organisatie mag dan een eerste stap zijn; het zou wel een doorbraak betekenen. Frank Galle: “Sijco Veninga startte ooit met de Federatie en Binnenvaart Nederland was ook een goed initiatief. Dat ging toen nog niet, vooral omdat een koepelstructuur niet werkt.”
Vervolgens hebben de oorspronkelijke organisaties elkaar wel gevonden in frequente samenwerking in het Rijn- en Binnenvaarthuis. Frank Galle: “De tijd is gekomen om die volgende stap te zetten. Alleen samenwerken is te vrijblijvend. Er is consensus over de kernproblemen. Echter, men bedenkt voor elk probleem een kast vol met oplossingen waarover iedereen een eigen mening heeft. Van een doelgerichte uitvoering komt dan niet veel meer terecht.”
Frank Galle staat helder voor ogen hoe zo’n organisatie eruit moet gaan zien. “Een matrix met verticale indeling (scheepsgrootte en –type) en een horizontale indeling (milieu, ethiek, voorlichting, innovatie, nautisch-technische regelgeving, et cetera). Als we er met dit eenwordingsproces voor kunnen zorgen dat al het fantaschische werk dat door de vele bestuurders en kaderleden wordt uitgevoerd, kan worden gebundeld in één kracht…” Frank Galle neemt geen genoegen met een langetermijnplan. “Tien tot vijftien jaar? Waarom? De sector heeft het nú nodig.”
Crisisberaad
Het is niet de eerste keer dat Galle op de voorgrond treedt in de binnenvaart. Bij de start van het Crisisberaad hield hij in de zomer van 2009 een rake toespraak voor zo’n 400 schippers in de Maassilo. Waar komt die gedrevenheid vandaan bij de scheepsmakelaar annex binnenvaartondernemer (Frank Galle is mede-eigenaar van tankers en duwbakken)? “Ik wil werken in een gezonde markt.” Ziet hij voor zichzelf een rol in die nieuwe organisatie? “Dat is niet mijn ambitie. Ik doe liever mijn eigen werk, maar ik zou er ook niet voor weglopen.”
Bij de CBOB-jaarvergadering heeft hij zich geërgerd aan de Zwarte Piet die de bevrachters kregen toegespeeld, met name door EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij. “Ik sluit me meer aan bij de visie van Peter van Dalen. Zonder bevrachters geen vrachtenmarkt. Zonder markt geen aaneensluitend werk.”
Intussen is een werkgroep bezig de activiteiten van het Transitiecomité voor te bereiden. De voorzitter van het comité, Arie Kraaijeveld, inventariseert de situatie en er loopt een onderzoek naar de motivatie van schippers om zich al dan niet te organiseren. Kantoor Binnenvaart houdt bovendien de eigen structuur tegen het licht, om te zien of er aanpassingen mogelijk of nodig zijn.