Binnenvaartondernemer en oud-voorman van vereniging Toerbeurt Noord-Zuid Ger Veuger reageert op de oproep van Frank Galle om het Transitiecomité te steunen in het streven te komen tot één organisatie die de binnenvaart vertegenwoordigt. Veuger is het daarmee niet eens. Hij vindt dat de organisaties moeten opkomen voor verbetering van de inkomenspositie van de schipper en dat lukt niet “door alle bonden op één hoop te vegen (…) Om die positie te verbeteren is strijdvaardigheid nodig.”
Geachte heer Galle, ofwel beste Frank,
Ja, er is wel lef voor nodig om op de CBOB-vergadering te zeggen dat ze hun clubje maar op moeten heffen. Haha! Maar wat betreft je voorstel wil ik toch wel opmerken dat je ook niet veel verder komt dan het opsommen van knelpunten.
En wat de problemen zijn, dat weten we allemaal wel, maar het meest wezenlijke heb ik toch gemist en dat is de inkomenspositie van de schipper. De meeste organisaties zijn opgericht om de inkomenspositie van hun leden te verbeteren. Nu moet ik zeggen dat daar de laatste vijftien jaar al geen sprake meer van is; dus kunnen ze die bonden ook wel opheffen.
Je weet: ik ben geen voorvechter van de vrije markt , maar toch heb ik twee jaar geleden een voorstel gedaan dat paste in de vrije markt strategie. Namelijk: laat de banken die schippers die hun verplichtingen niet kunnen voldoen maar tegen de kant leggen. Dat hebben ze niet gedaan. Erger nog: ook de schippersorganisaties hebben hier geen stelling in gekozen. Met als gevolg dat de crisis de hele binnenvaartmarkt heeft verziekt. Dat was de enige kans binnen het vrijemarktdenken om de problemen te verzachten. Gemiste kans!
Jij weet het wel, maar ik zal het toch nog maar eens zeggen: de binnenvaart is niet zelfregulerend en zal dat ook nooit zijn. Omdat de levensduur van een schip heel lang is – een vrachtwagen bijvoorbeeld is in vijf jaar afgeschreven. Als alle wegvervoerders in een bepaald jaar geen nieuwe trucks kopen, dan loopt de capaciteit met 20 procent terug. Ik weet wel dat het niet precies zo werkt, maar in essentie is die markt snel te reguleren. In de binnenvaart ijlen we nog drie jaar na als de markt instort.
Wat deze overcapaciteit doet met onze marktpositie hoef ik toch niet uit te leggen zeker. Hoewel die zogenaamde binnenvaartambassadeur het toch niet begrepen had, maar daar werd hij dan ook niet voor betaald. Dit in tegenstelling tot de vertegenwoordiger van de verladers, Dick van den Broek Humphreij. Die verdient daar zijn dagelijks brood mee, maar om door deze heren voor slechte ondernemers uitgemaakt te worden schiet mij toch wel in het verkeerde keelgat. Om op de CBOB-vergadering te roepen dat wij met een vuile wind zeilen, is toch echt een brug te ver. Iedere beginnend econoom zal kunnen uitleggen dat een vrijmarkteconomie alleen kan werken als de markt zelfregulerend is.
Door dit te ontkennen en de schuld bij de schipper te leggen trachten deze heren de politiek af te houden van maatregelen en daar werd Verberk ook voor benoemd en betaald; om de druk van de ketel te halen. En dat is aardig gelukt.
Maar heren, het gaat u niet lukken om ons een minderwaardigheidscomplex aan te praten. Wij kennen de druk van de markt. Aan de lijve, mag ik wel zeggen. En lieden die hun hele werkzame leven een vaste baan in loondienst hebben gehad, moeten ons niet uit gaan leggen hoe de markt werkt.
En Frank, daarom gaat het niet lukken om die inkomenspositie van de schipper te verbeteren door alle bonden op één hoop te vegen. Juist niet. Om die positie te verbeteren is strijdvaardigheid nodig, en zoals onze ex-voorzitter Gery Looyschelder zei: samenvoeging leidt tot eenheid in matheid.
Natuurlijk kunnen we beter samenwerken en je moet elkaar niet voor de rechter dagen; daar maak je geen vrienden mee. Schuttevaer is Schuttevaer en er is geen enkel misverstand of onenigheid over wat wij wensen van de overheid met het vaarwegenbeleid. Maar misbruik de goede naam van Koninklijke Schuttevaer niet voor andere doeleinden.
En het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart heeft tot nu toe altijd het EVO- ofwel het verladersstandpunt onderschreven. Hoe zat het ook weer met vrachtbetalers, bevrachters, samenwerkingsverbanden, schone charters, vrij lichten , hoog- en laagwaterclausules, ijsgeld, stremmingsgeld en – last but not least – een vracht op kostprijsbasis? Gaat het Transitiecomité dat bepleiten?
Ger Veuger,
ms Cambio
♦ Artikel over Frank Galle’s voorstel: ‘Bijval voor Binnenvaartliga’
♦ Reactie ASV: ‘Het transitiecomité gaat ons redden’