- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBetty de Boer (VVD) steunt ASV in verzet tegen ROSR-overgangsbepalingen

Betty de Boer (VVD) steunt ASV in verzet tegen ROSR-overgangsbepalingen

- Advertentie -

Delen

Betty de Boer gaat verder met haar verzet tegen de ROSR-overgangsbepalingen van de CCR. De VVD-woordvoerder wil via de Tweede Kamer druk blijven uitoefenen op minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu om de Nederlandse Rijnvaartcommissarissen ertoe te bewegen Straatsburg op andere gedachten te brengen. Ondertussen mobiliseert De Boer, die binnenvaartrapporteur voor de Tweede Kamer is, collega’s in andere Rijnoeverstaten om hetzelfde te doen.

 

Betty de Boer was zaterdag te gast bij de ASV-vergadering.

‘Ik wil ervoor zorgen dat van onderaf druk wordt gezet op de ministeries en op de Centrale Rijnvaartcommissie’, zei De Boer zaterdag 29 maart. Ze was die middag te gast bij het openbare gedeelte van de ASV-jaarvergadering in Rotterdam.

Niet alleen kleine en oude schepen
Die schippersbond verzet zich het langst en felst tegen de nieuwe technische eisen die de CCR aan schepen stelt. Een deel daarvan is in 2010 ingegaan; op 1 januari 2015 volgt een nieuwe serie eisen. Veel scheepseigenaren kunnen niet of slechts tegen zeer hoge kosten daaraan voldoen.
‘En dan geldt niet alleen voor kleine en oude schepen’, zei ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma. ‘Ook voor grote, nieuwere schepen zijn de aanpassingen ingrijpend en kostbaar.’
Zij haalde een document van de CCR uit 2001 aan waarin gesteld wordt dat schepen eigenlijk te lang meegaan. ‘Schepen zijn te duurzaam en daarom willen ze met een koude sanering van oude schepen af’, aldus Fluitsma.

Duitse collega’s
‘Ik woon op een woonschip en dat is heerlijk’, reageerde De Boer, ‘maar ik hoop niet dat er door de ROSR-bepalingen opeens veel meer woonschepen bijkomen.’
De ASV heeft bij haar een luisterend oor. De Boer stond eind vorig jaar aan de wieg van de hoorzitting in de Tweede Kamer over de CCR-regels. Onlangs (20 maart) bezocht ze de Parlementaire Avond in Berlijn, waar Duitse Bondsdagleden met binnenvaart in hun portefeuille bijeen waren. Daar pleitte ze ervoor dat haar Duitse collega’s via de eigen regering ook bij de CCR aandringen op versoepeling – of liever nog afschaffing – van de nieuwe regels.
‘Ik ga hen ook nog uitnodigen voor een bezoek aan de Rotterdamse haven en zal hen laten zien hoe belangrijk binnenvaart is. Ook voor de Duitse economie. Met name Noordrijn-Westfalen is sterk afhankelijk van Rotterdam en de binnenvaart.’ Ook de parlementsleden van Frankrijk, België. Luxemburg en Zwitserland wil De Boer achter haar standpunt krijgen.

Nut en noodzaak
Eventueel uitstel van de invoering is niet voldoende – maar zou wel lucht geven voor een definitieve oplossing – daar zijn de Boer en de ASV het over eens. Ook de versoepeling van slechts negen punten, waar de CCR nu aan werkt, helpt niet echt, stelde Fluitsma. ‘Het gaat om de opeenstapeling van al die regels – een inventarisatie van de ASV komt uit op bijna tachtig stuks – daar is voor veel schepen niet aan te voldoen.’
De aanscherpingen zijn bedoeld om de vaart op de Rijn veiliger te maken. Maar soms werken ze averechts, betogen schippers. Zoals de verplichting om een reling te installeren.
De Boer is wars van onnodige regels. Alleen als nut en noodzaak helder zijn, zouden de eisen ingevoerd mogen worden. ‘Stuur me concrete voorbeelden van ridicule eisen, zodat ik die kan laten zien aan parlementariërs uit andere landen.’

De CCR presenteert de aangepaste regels tijdens haar vergadering op 14 juni. Twee dagen eerder vergadert de Vaste Kamercommissie van de Tweede Kamer met minister Schultz over het Nederlandse standpunt.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -