Je komt er in 2011 niet meer mee weg om alleen maar milieuvriendelijk te zijn. Ik ben het sowieso een beetje zat om te zien hoe de meest milieuvervuilende apparaten worden gepromoot door er een zogenaamd groen label aan te hangen. Red het milieu, rij in een groene auto, want die verbruikt 5 procent minder benzine dan een paarse auto. Als je het milieu wilt redden, rij dan maar fiets, zou ik zo zeggen. Niet dat ik het goeie voorbeeld geef (ik fiets wel elke dag maar ik rij ook elke dag auto, dus daar schiet het milieu helemaal niks mee op), maar ik ben me er wel van bewust dat ik het niet goed doe. In die zin ben ik dus milieubewust bezig. Ook al zoiets waar het milieu niks voor koopt. Ik hoor dan al van die boterzachte consultants zeggen dat ik toch wel goed bezig ben want door je bewust te zijn van wat je fout doet, heb je het halve werk al gedaan. Dat is dus gewoon niet waar. Ik ben me weliswaar bewust maar ik ben helemaal niet van plan mijn leven te beteren. Waarom zou ik, als tussen de vorige en aankomende economische crises in het toch niet meer belangrijk wordt gevonden door de wereldbevolking wat er zoal met het milieu (of het klimaat of hoe je het ook wilt noemen) geschiedt. Laten we zeggen: we liggen er niet van wakker. Dat komt nog wel als ons een periode van extreme droogte (of natte) overkomt. Dan schreeuwen we met z’n allen ach en wee, waarom heeft de overheid ons daar niet voor behoed? Dan is de waterstand echt te laag om nog te varen of te hoog natuurlijk dat kan ook, afhankelijk van waar de vlinder net de verkeerde beweging maakt.
Maar goed, met dat soort voorspellingen schieten we ook alweer niks op. Komt het puntje bij paaltje, dan interesseert het toch niemand dat het was voorspeld.
Terug naar die milieuvriendelijkheid. Het is voor een vervoerssector leuk om mee te beginnen, maar vervolgens zal je moeten laten zien dat je meer doet dan milieuvriendelijk zijn. Dat betekent dat je laat zien dat door jouw manier van werken je vervoer voorkomt, vermijdt, vermindert. Dus niet alleen van de weg naar het schip maar ook minder. Het project van Mercurius en de Fresh Corridor is precies wat ik bedoel. Echt volgens het principe ‘fietsen is beter dan een groene auto’.
Michel Gonlag