Woensdag 10 april zijn Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam gestart met de berging van een scheepswrak dat al ruim tachtig jaar in de Nieuwe Waterweg ligt. Als de berging klaar is, kunnen voortaan zeeschepen met een diepgang van 15 meter de Botlekhavens bereiken
Het scheepswrak ligt in de vaarweg en werd aangetroffen tijdens baggerwerkzaamheden voor de verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlekhavens. Het gaat om restanten van het in 1938 gezonken vrachtschip SS Chryssi.
Verdieping Nieuwe Waterweg
Jaarlijks varen meer dan 15.000 zeeschepen over de Nieuwe Waterweg. Voor grote schepen is de vaarweg echter te ondiep. Daarom verdiepen Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam de Nieuwe Waterweg en de Botlek.
De SS Chryssi ligt op circa 15,50 meter diepte, maar de vaargeul moet 16,20 meter diep worden. Dan kunnen Aframax-schepen en de nieuwe Panamax-schepen de Botlekhavens bereiken.
Wrakkenknijper
Rijkswaterstaat heeft duik- en bergingsbedrijf W. Smit uit Rotterdam opdracht gegeven om de Chryssi te bergen. Smit haalt de wrakstukken met een wrakkengrijper weg tot de juiste diepte van de vaarweg is bereikt. De klus duurt naar verwachting een week.
Het scheepswrak ligt ter hoogte van de Poortershaven bij Maassluis. Oorspronkelijk lag het wrak een paar honderd meter verder. Waarschijnlijk is het door de stroming verplaatst.
De scheepvaart kan de werkplek passeren, maar moet wel voldoende afstand houden tot de werkvaartuigen. Er is verder geen hinder voor de scheepvaart.