De Rhine Alpine-spoorcorridor ligt plat door een bodemverzakking bij Rastatt in het Rijndal. Vorige week riepen Havenbedrijf Rotterdam en brancheorganisaties KNV Spoorgoederenvervoer en RailGood de Duitse spoorbeheerders op snel met een oplossing te komen. Koninklijke BKLN-Schuttevaer reageert dat de binnenvaart kan worden ingeschakeld om de containers alsnog weg te krijgen.
De spoorlijn van Rotterdam via Duisburg naar Bazel en Milaan is voor het Europese spoorgoederenvervoer cruciaal. De verbinding is al sinds 12 augustus geblokkeerd door een bodemverzakking tijdens werkzaamheden. Eventuele omleidingsroutes zijn door werkzaamheden aan het spoor buiten dienst.
Denk aan de binnenvaart
“Opvallend is dat de binnenscheepvaart amper genoemd wordt als goed alternatief in deze tijd van crisis”, stelt BLN-Schuttevaer. Vice-voorzitter Erik Schultz: “De binnenvaart is de bypass van het spoor. De Rijn is altijd open, zelfs als er aan de winkel gewerkt wordt. De binnenvaart is snel inzetbaar en kostentechnisch een zeer interessant alternatief.”
De binnenvaart heeft goede verbindingen van Bazel en Hamburg naar Rotterdam en zou een groot deel van het transport dat nu stilstaat kunnen overnemen, aldus BLN-Schuttevaer.
Hupac
Naar verwachting duren de problemen op het spoor nog minimaal één tot drie weken. Hupac, een grote speler in het spoorvervoer heeft een deel van zijn transport al naar de binnenvaart verplaatst. Containervervoerder Contargo (dat spoor, water en wegvervoer gebruikt) probeert extra binnenvaartschepen in te zetten als aanvulling op de eigen vloot.
“Als alleen al het transport dat de Nederlandse treinen wekelijks op het traject vervoeren verplaatst moet worden naar de weg, is dat een toename van 7.000 vrachtwagenladingen per week”, waarschuwt BLN-Schuttevaer. “Met alle gevolgen van dien voor het milieu en de samenleving. De binnenvaart is daarom de logische en groene oplossing voor dit probleem.”