Het havenbedrijf in Bazel heeft bij de Zwitserse overheid subsidie aangevraagd voor de bouw van een derde havendok als onderdeel van de geplande trimodale containerterminal Gateway Basel Nord. Het Zwitserse verkeersambt heeft de subsidieaanvraag in behandeling genomen en gaat kijken of die voldoet aan de wetgeving rond het goederenvervoer.
Met de realisatie van Gateway Basel Nord reageert de haven van Bazel op de stijgende containervolumes. De bestaande containerterminals bereiken naar verwachting in 2019 de grenzen van hun capaciteit.
Andere Rijnhavens
Zonder een nieuwe, watergebonden terminal zullen binnenschepen in de toekomst in andere Rijnhavens moeten gaan lossen, waarna de containers met vrachtwagens worden doorvervoerd naar Zwitserland. Aangezien niemand op nóg meer wegvervoer zit te wachten, is de aanleg van een derde havendok volgens havendirecteur Hans-Peter Hadorn uiterst belangrijk.
Het Havenbedrijf heeft de technische haalbaarheid van het havenbekken onderzocht en gesimuleerd. Hierbij stond vooral de veiligheid centraal. Dankzij de 55 meter brede toegang tot het dok en de 330 meter lange kaai kunnen twee koppelverbanden tegelijkertijd beladen en gelost worden.