In België wilde de regering na WO II de verstedelijking tegengaan en bevorderde het bouwen van een eigen huis, bij voorkeur op het platteland. Sindsdien staan Belgen bekend als zijnde ‘geboren met een baksteen in hun maag’ (dat betekent dat ze een eigen huis willen bouwen) en beschikt België over kilometerslange lintbebouwing langs wegen en vaarwegen. Nederland pakte het anders aan. Onder aanvoering van landbouwminister en oud-verzetsstrijder Sicco Mansholt werden de schaalvergroting en modernisering in de landbouw aangewakkerd in combinatie met importheffingen voor landbouwproducten. Briljante man die later ook het Europese landbouwbeleid vormgaf en aan de wieg stond van (gigantische) landbouwsubsidies en in Nederland dus van de grootschalige, industriële vleesverwerking waardoor nu miljoenen lieve dieren een kommervol en kort leven leiden. Uiteraard had hij het beste voor met het land en de landbouw en met de Europese Gemeenschap. Hij was zelf boer ge-
weest en zijn belangrijkste motief was om de Europese boeren hetzelfde respect (en salaris) te geven als de burgers in de steden.
Zelfs Sicco Mansholt kon niet voorzien dat Europese boeren afhankelijk zouden worden van geld uit ‘Brussel’ en dat de schaalvergroting in de landbouw uiteindelijk zou leiden tot buitenproportionele stikstofoverlast.
Nog een stapje verder gaan de Nederlandse boeren die het verwijt aan hun adres dat ze te veel stikstof produceren, retourneren met het verwijt dat ze niet worden gerespecteerd. Als het tij verloopt, verzet je de bakens. Je kan niet vasthouden aan oude idealen als blijkt dat de tijden veranderen.
De behandeling van de landbouwbegroting werd in 1954 uitgesteld omdat Sicco de Elfstedentocht moest rijden. Die smoes komt nu wat ongeloofwaardig over en die arme minister Carola moet een bevolkingsgroep die beschikt over zware tractoren zwaar teleurstellen. Hoewel vaak met boeren vergeleken, hebben binnenschippers niet te klagen over respect. Dat is maar goed ook, want een binnenschipper heeft geen rollend materieel om het Malieveld plat te rijden. Zo zoetjes aan ziet iedereen in Den Haag wel in welke rol schepen kunnen spelen in de transporttoekomst. Al moet je ervoor waken dat bepaalde statistieken niet in verkeerde handen vallen. De conclusie dat de coronacrisis voor de binnenvaart wel meevalt is het bewijs dat dezelfde statistieken je gelijk kunnen bewijzen als onderuithalen.
De diepere bedoeling waarom alle Belgen een eigen huis moesten bouwen, was dat ‘wie eigendom heeft geen revolutie begint’. Slim van de Belgen. In Nederland pakken we alles anders aan. Maar ja, een revolutie? Geen baksteen, maar je zit er wel mee in je maag.