- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsASV: Conclusies rapport huisvuilinzameling slaan plank mis

ASV: Conclusies rapport huisvuilinzameling slaan plank mis

- Advertentie -

Delen

De ASV is het oneens met de conclusies en aanbevelingen in het evaluatierapport over de inzameling van huisvuil en overig scheepsbedrijfsafval in de binnenvaart. Rebel, dat het onderzoek deed, adviseerde minister Schultz van Hagen het systeem te verbeteren. Rebel spreekt van ‘versie 2.0’. Er is volgens het adviesbureau echter geen andere systematiek nodig. De ASV gaat daarom niet naar het overleg dat I&M op advies van Rebel met de branche start over aanpassingen.

De ASV heeft, voor de totstandkoming van het rapport, deelgenomen aan een aantal gesprekken over de inzameling op rijksvaarwegen. Het begin juli gepubliceerde rapport is weliswaar tot stand gekomen na overleg met binnenvaartorganisaties – ook CBRB, Koninklijke BLN-Schutteaver en VIBia zijn geraadpleegd – maar er is “geen goedkeuring van die organisaties voor (…) gevraagd”, stelt de ASV. “Oftewel, de organisaties zijn dan wel gehoord maar Rebel heeft zelfstandig haar rapport geschreven.”

 

Geen draagvlak

De ASV heeft zich voor het overleg over ‘Inzameling 2.0’ afgemeld omdat “we op geen enkele manier medeverantwoordelijk gemaakt willen worden aan een systeem wat misschien juridisch mogelijk is, maar volgens de ASV in strijd met de geest van het CDNI-akkoord is.” Volgens de ASV is er nu geen  draagvlak voor het systeem, en komt dat er ook niet als de suggesties van Rebel worden ingevoerd.

“Bovendien wil Nederland dit systeem het liefst internationaal maken. Ergo: dat de ons omringende landen dit ook op deze wijze gaan toepassen. Dat maakt de zaak niet beter.”

 

Geen goed systeem

De ASV is verbaasd dat Rebel spreekt van “een goede dekking”, terwijl bij de invoering van het abonnementensysteem in 2014 het aantal containers van 95 locaties terugging naar 25 locaties (en nog maar één container per locatie).

“Er staat een abonnementensysteem dat in de basis werkt. Echter deze werking is nog niet optimaal.” De cijfers spreken volgens de ASV voor zich: Slechts één op de twaalf scheepseigenaren heeft een abonnement. “De rest vindt dit kennelijk geen goed systeem, alleen rederijen, die geen andere keus hebben, werken volop met dit abonnement.”

 

Gratis

Het systeem zou moeten verdwijnen, vindt de ASV, omdat de afgifte (weer) gratis hoort te zijn: veel schippers betalen in hun woonplaats al afvalheffing én het CDNI-verdrag zou voorschrijven voor dat inzameling voor alle landen uniform geregeld moet zijn.

In de opdracht aan Rebel – zoek naar mogelijkheden voor verbetering van het huidige systeem binnen de randvoorwaarden van kostendekkendheid en het principe ‘de vervuiler betaalt’ – was volgens de ASV al duidelijk dat minister Schultz van Haegen sowieso vasthoudt aan dit systeem. “De schippers mogen hooguit kiezen hoe het systeem uitgevoerd moet worden. Nu lijkt het erop alsof, omdat alle organisaties gehoord zijn, ook alle organisaties akkoord zouden zijn. Wij willen dat misverstand voorkomen. De ASV heeft op geen enkel moment haar fiat gegeven aan het eindrapport van REBEL.”

 

Lees meer over het rapport op pagina 3 van De Binnenvaartkrant van 19 juli 2016.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -