Er is geen werkzame markt in de binnenvaart. De sector kan niet zonder overheidsingrijpen. Dat schreef de ASV aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer ter gelegenheid van het Algemeen Overleg Binnenvaart op woensdag 6 februari. De politici behandelden daarin de crisis in de binnenvaart en de antwoorden die minister Schultz Van Haegen in haar brief van 30 januari had gegeven op de vragen uit het vorige Algemeen Overleg.
Bodemtarieven
De ASV pleit – wederom – voor bodemtarieven. Al moet zo’n maatregel anders genoemd worden, beseft de vereniging: “Want ook wij weten dat de term bodemtarief gevoelig ligt binnen Europa. Maar als er in Frankrijk en België in de relevante vervoersmarkt een wetgeving is die transporteren onder de kostprijs verbied, word het toch een kwestie van ‘what`s in a name’.”
Een bodemprijs is, zoals bekend mag worden verondersteld, de laagst mogelijke prijs waarvoor een dienst kan worden verricht; anders zak je door de bodem. Het verbod om onder de kostprijs te vervoeren is wel degelijk van kracht en de minister bevestigt dit. Ze geeft aan dat er in Frankrijk een wet is die dit verbiedt. In België is de wet Durant van kracht voor transport bedrijven over de weg. Ook deze wet werkt met de componenten van kostprijs en het verbod daar beneden vervoer te verrichten.”
Verantwoordelijk
Het terugtrekken van de overheid uit de vervoersmarkt heeft tot desastreuze gevolgen geleid, stelt de ASV. Nadat opeenvolgende regeringen zich zestig jaar lang intensief bemoeiden met de transportsector. “Dat had zijn oorsprong in de overbekende situatie in de binnenvaartmarkt en het absolute gebrek aan een werkzame markt. Zie het door de minister aangehaalde onderzoek (NICE) , ook zij komen tot de conclusie: er is geen werkzame markt in de binnenvaart. Ook de grote binnenvaartbanken Rabo en ING komen in hun analyses van de binnenvaartmarkt tot dezelfde conclusie.”
De essentie is dat de binnenvaartmarkt niet zonder overheidsingrijpen kan, concludeert de ASV. “Wij weten ook wel dat dit in 2013 geen gemakkelijk bericht is maar de minister en het parlement hebben de wetgeving van de marktordening afgeschaft en zijn daarmee verantwoordelijk voor de desastreuze situatie in de binnenvaart.”
De maat is vol
De maat is vol voor het ASV-bestuur dat vraagt om een onderhoud met Schultz. “Wij kunnen nog jaren doorgaan met vraag en antwoord spelletjes met de vorige, de huidige en de toekomstige Minister van I en M over de binnenvaart. Zinvol is dat niet; de schippers staan met hun rug tegen de muur en worden steeds verder plat gedrukt.”
♦ Klik hier om de volledige brief en de bijlage met argumenten te downloaden.