- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAsto bouwt poedertanker Companion

Asto bouwt poedertanker Companion

- Advertentie -

Delen

Peters Cement Overslag (PCO) beschikt over zes poederoverslagschepen. Sinds kort beschikt het bedrijf, met een capaciteit van één miljoen ton per jaar, ook over de bij Asto ontwikkelde en afgebouwde poedertanker Companion. Die is voorzien van de nieuwste technologische snufjes.

De Companion heeft een pompcapaciteit van 100 en 250 ton per uur, afhankelijk van silo- en filtercapaciteit. (foto’s Jan Hoek)

Het casco is ontworpen aan de tekentafel van Piet de Waardt, gebouwd in het Poolse Wroclov en na aankomst in Raamsdonksveer volledig afgebouwd bij Asto. De medewerkers van Asto zijn er onder leiding van directeur-eigenaar Sjef Peters en zijn rechterhand Robert de Man met de afbouw van de Companion in geslaagd partijen poeder gesloten en separaat te kunnen laden en lossen in silo’s bij betoncentrales, fabrieken, siloauto’s, vrachtwagens en coasters.
De exploitatie en het transport worden gedaan in nauwe samenwerking met Maari en Johanna Hakkers uit Werkendam, waarvoor vof Hakkers-Peters is opgericht. Companion is dan ook een perfect passende naam voor deze innovatieve poedertanker.

Gesloten
Sjef Peters is zichtbaar trots op de Companion. “Twee jaar geleden zijn we gestart met de ontwikkeling van een gesloten poedertanker, omdat de markt daar om vraagt. We hebben daarbij gebruik gemaakt van onze jarenlange ervaring, die we hebben opgedaan tijdens de bouw, afbouw en reparatie van poedertankers. Bovendien doen wij het onderhoud van een groot aantal poedertankers waaronder de complete ENCI-vloot.”
“Ervaring alleen is in onze ogen niet genoeg en dus hebben we ook gebruik gemaakt van de nieuwste ontwikkelingen op technologisch gebied. Doel was onder andere ervoor te zorgen dat de bemanning van het schip zo min mogelijk fysieke arbeid moet verrichten om het product in topkwaliteit aan te leveren bij de opdrachtgever. We zijn hierin geslaagd door partijen poeder gesloten en separaat te kunnen laden en lossen waarbij vermenging van materialen onmogelijk is.”

De Companion heeft een pompcapaciteit van 100 en 250 ton per uur, afhankelijk van silo- en filtercapaciteit. Ook het juiste mengsel van lucht en product speelt daarbij een rol. De poedertanker levert het product voor de volle 100 procent, zonder restlading en zonder risico op contaminatie van het product.
“Dat zijn allemaal eisen die nodig zijn om goed in te kunnen spelen op de milieu- en kwaliteitseisen van deze markt. Door de efficiënte mogelijkheid van het separaat vervoeren van verschillende hoeveelheden en kwaliteiten in combinatie met de lage transportkosten heeft het vervoer van poeder met de Companion veel meer voordelen dan het wegvervoer. Met andere woorden: vervoer van poeder over water is inderdaad de beste weg.”

Geen denneboom
De Companion is 86 x 10,50 meter, de maximale maat om met twee man personeel te varen. Kapitein is Maari Hakkers, die met echtgenote Johanna dezelfde hoge eisen aan perfectie en uitvoering stelt als medevennoot Sjef Peters. Het schip is uitgerust met het uitgebreide standaardpakket van de eerder door Asto gebouwde poedertankers, waarbij gebruikt gemaakt is van veel rvs en zichtbaar gelet is op de detailafwerking.

Het is eigenlijk logisch dat met name mond-tot-mondreclame de orderportefeuille van het tegenwoordig op industrieterrein de Pontonnier gevestigde bedrijf nog steeds goed vult. De Companion beschikt over acht tanks en heeft op een diepgang van 3 meter met 1634 ton een bijzonder groot draagvermogen, zeker als je weet dat het installatiegewicht 250 ton bedraagt. Het draagvermogen is gecreëerd door een diverse aanpassingen aan het casco; zo ontbreekt de denneboom en is het schip puur ontwikkeld voor het vervoer van poedervormige producten.
Het in eigen huis ontwikkelde laad- en losprogramma is voor 100 procent geautomatiseerd en vanuit de stuurhut bedienbaar. Dat geldt ook voor de ballastpompen, die 650 ton in de ballasttanks kunnen pompen. Een Mitsubishi-hoofdmotor van 1200 pk moet er voor zorgen dat de Companion de poederproducten op tijd bij de klant aflevert. Bij de eerste klus lukte dat prima, al dient de eerlijkheid te vermelden dat die klant binnen de gemeentegrenzen is gevestigd: het ging van Asto in Raamsdonksveer naar het aan de Donge gevestigde bedrijf Oudenallen Prefab Beton in Geertruidenberg.

Niet alleen poedertankers
Asto is het enige bedrijf in ons land dat overslag- en poedertankers in eigen beheer ontwikkelt en bouwt. Dat Asto een veelzijdig bedrijf is en meer doet dan poedertankers ontwikkelen, onderhouden en bouwen bewijst de afbouwkade aan de Bergse Maas. Er wordt een mineralentanker afgebouwd en voor Reinplus-van Woerden de bunkerboot Schieplus. Een nieuwe duwbak wordt aan dezelfde afbouwkade omgebouwd tot tanker, de Caitlin van familie Maaskant uit Raamsdonk is net gehermotoriseerd en begin volgend jaar komt het casco (135 meter) van de Thalys aan.
Naast het onderhoud van een groot aantal poederinstallaties en poederschepen en het onderhoud van de veerponten van de Bergse Maas, verricht Asto ook alle voorkomende reparatiewerkzaamheden boven de waterlijn.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -