- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVici als laatste van trio in de vaart

Vici als laatste van trio in de vaart

- Advertentie -

Delen

Als symbool van Hollands oudste stad in zijn relatie tot wind en water werpt de Dordtse Dom zijn 15e-eeuwse blik op de hightech van de binnenvaart anno 2009. Nieuwsgierig als hij is aan wat er allemaal bij Dolderman gebeurt, buigt hij er nota bene 2,25 meter van voorover.

(foto’s Johan de Witte)

We bellen aan op het tussen lover en druiventrossen verscholen nummer 23 van de Binnenkalkhaven. De Vici ligt hier languit voor de deur, we filosoferen over wat de auteur van Veni-Vidi-Vici wel niet gezegd zou hebben van zo’n moneymaker. Als de deur uitnodigend openzwaait, zegt Marcel Roth: "Kom verder. Mijn mobiel houdt me nog even bezig", excuseert hij zich. Nieuwbouw is een intensieve bezigheid.

Nooit perfect
Als kapitein John van der Donk – nog even niets te varen – de koffie op tafel zet, gaan we van start. John voer zijn eerste kilometers bij zijn vader op de Jager, in zijn tijd een beauty van een drogeladingschip. Met zeeg! Varen hoort bij hem zoals bubbels in een biertje. “Handig is als je vanaf het begin meeloopt. Met de Vidi heb ik gevaren en die is vrijwel identiek uitgevoerd als deze Vici. Je neemt dan een stukje ervaring mee waarmee je toch weer wat details bijslijpt. Een schip is nooit perfect."
Intussen is Marcels bakkie leeg – evenals de batterij van zijn telefoon. “Gebouwd is het casco op de Malbow Shipyard in Wroclaw, geleverd door Rensen Shipbuilding en ingebouwd door Dolderman Motoren. De Maatschap Vici is eigenaar van de 110 x 11,45 meter type C uit Zwijndrecht”, vertelt Marcel.

Up-to-date
“Veni-Vidi-Vici is een project van diverse investeerders. Het is half 2008 in de spanten gezet. Een drukke periode, ofschoon Dolderman op de automaat installeert. Bijsturen hoeven we praktisch niet. Afwijkingen zijn hier al gekalibreerd."
Marcel Roth en Piet Warbout zijn ook investeerders in dit project en tevens verantwoordelijk voor de technische realisatie van de schepen. De uitvoering wordt van vorige schepen gekopieerd, zodat uniform reservemateriaal bij een onverhoopte calamiteit in het magazijn klaar ligt.

Evenals op de vorige schepen heeft Erika & Johan uit Zwijndrecht in samenwerking met Nellie Bosman en Anita Roth een duurzaam, gezellig interieur verzorgd. De betimmering van de Kampers-stuurhut en de verblijven is gerealiseerd door Verveer Scheepsbetimmeringen.
Roth en Warbout bezitten de filosofie dat waar gewerkt wordt dat aangenaam moet zijn. Ongeacht de meerdere schepen in de firma zijn de twee ’troubleshooters’ met de Vici zeer ingenomen. “Deze Vici is met een up-to-date equipement uitgerust, waarmee het een zeer modern schip is.”

Slimheid
De Vici smeert Castrol en bunkert bij Fiwado. Voor de lading zorgt Otto Klohs van Stetra in Ludwigshafen.
Doldermans inbouw resulteerde opnieuw in een storing-proof uitgeruste machinekamer met een 3512 Caterpillar. Verhaar, met energie van eveneens een gele krachtbron, houdt het voorschip in bedwang.
De Vici heeft acht tanks en een gelijk aantal door Marflex geleverde deepwell-ladingpompen en een Heatmaster-ketel die een ingebouwde slimheid bezit, waarmee brandstof wordt bespaard. Beide zijn kwaliteitsmerken die de slogan ‘eens klant, altijd klant’ ondersteunen.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -