De loftuitingen over en weer waren niet van de lucht op een vroege maandagmorgen in de Waalhaven op de kade van Mainport Rotterdam Services (MRS). Wegvervoerder Ed Hurkens zegt dat hij werd aangestoken door het enthousiasme van MRS-directeur Sjaak de Vos. Sjaak de Vos op zijn beurt vindt dat het vooral Hurkens is, die zijn nek uitsteekt. Feit is dat maandag 3 oktober de eerste drie containers per schip vanaf de Maasvlakte naar de Waalhaven zijn gekomen, om van daar met de vrachtauto verder te worden vervoerd door Hurkens.
Maandagochtend om 7 uur in de Waalhaven bij MRS. (vlnr) Sjaak de Vos, Ed Hurkens, Laurens Schrijnen, Chris Talman en Thierry Verduijn.
Aanleiding is het werk aan de A15, de zuidelijke kant van de Rotterdamse Ring van snelwegen en de daarmee gepaard gaande toenemende filedruk. Door een deel over water te vervoeren, vermijdt de wegvervoerder een deel van de drukke A15 en aan de andere kant zijn er minder vrachtauto’s op de A15. Dit pilot project is dan ook tot stand gekomen in overleg met en gestimuleerd door de Verkeersonderneming, het bedrijf dat is opgericht om de doorstroming op de A15 in deze moeilijke jaren (toenemend vervoer en mobiliteit in combinatie met jarenlange, intensieve wegwerkzaamheden aan de A15) te bevorderen.
Het gaat om een proef van drie containers per dag, maar dit heeft waarschijnlijk een aanzuigende werking. “Er zijn al collega’s die belangstelling hebben getoond”, vertelt Ed Hurkens maandagochtend bij de officiële start van het project. Hurkens beschikt over een vloot van 40 vrachtauto’s die vooral regionaal rijden. “Natuurlijk gaat het om het milieu en is het een goede zaak om alle modaliteiten te benutten, maar het gaat mij er vooral om dat ik mijn klanten tevreden stel”, aldus Ed Hurkens, die overigens al regelmatig gebruik maakt van de binnenvaart bij grote pieken in het ladingaanbod naar Limburg. Dan vervoert hij met Waalhaven Terminals naar Barge Terminal Born.
“Per schip de containers naar de Waalhaven brengen helpt me bovendien om van niet-productieve uren van de chauffeurs af te komen, want die zijn veel uren kwijt met wachten op de terminal op de Maasvlakte.”
Applaus
Toen vorige week bij een diner president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam Hans Smits vroeg of er al plannen zijn om het Spitsmijden (het succesvolle project om personenvervoer tijdens de spits de A15 te laten vermijden) ook voor vracht wordt ingevoerd, antwoordde Verkeersonderneming-directeur Laurens Schrijnen dat dit maandagochtend een aanvang zou nemen. Er was luid applaus voor dit initiatief van MRS en Hurkens.
“Naar aanleiding van de berichtgeving vorige week hebben we al twee bedrijven die zich hebben aangemeld om iets soortgelijks te doen”, aldus Thierry Verduijn, projectleider bij de Verkeersonderneming. Laurens Schrijnen: “Er is geen panacee om de files op de A15 te verminderen, maar we gooien steeds een steen in de vijver en zien dat alle beetjes helpen, dat dit bedrijven aanzet om er ook over na te denken. En het zijn de bedrijven die aan zet zijn. En het is hoog tijd, want zeker de avondspits op de A15 is beneden alle peil.”
Het project zelf verdient uitbreiding. “Ik heb drie slots per dag op de schepen van Barge Line Today maar dat is de minimale afspraak. We kijken hoe snel dit kan groeien.”
Chris Talman is de planner bij Hurkens: “Het heeft ook gevolgen voor de documentenstroom. Dat is nu nog wel een beetje uitzoeken, want normaal neemt de chauffeur de papieren mee, maar we hopen dit binnenkort elektronisch te kunnen doen mat Portbase.”
MRS-directeur en mede-eigenaar Sjaak de Vos liep al jaren met een dergelijk plan rond. “Al sinds we hier begonnen in 2004 zeg ik dat we iets dergelijks moeten bieden aan de markt. MRS is een empty depot van origine, maar we hebben expres een zwaardere kraan neergezet zodat ook volle containers kunnen worden overgeslagen.” Toch wil hij niet een stuwadoor worden. “Wij gaan niet in het vaarwater zitten van onze buren, Uniport. Wat we wel willen bieden is een vangnet voor de vrachtauto’s die vast komen staan op de A15. Zelfs al hebben we geen contract moet het voor ze mogelijk zijn om de container hier af te geven, dat wij ervoor zorgen dat hij over water verder wordt vervoerd.” MRS begon in 2004 met 90 handlingen per maand, nu zijn dat er 1.000 per dag.