Door de jaren heen heeft Europort zich ontwikkeld tot een van de grootste maritieme vakbeurzen ter wereld. Van 8 tot en met 11 november komt de complete internationale maritieme industrie samen in Rotterdam. Van zeevaart, offshore, de baggerij, constructieschepen en marine tot binnenvaart, visserij, workboats en megajachten. Het Ahoy-complex is weer volledig volgeboekt met een recordaantal van ruim duizend exposanten die hun baanbrekende nieuwe technologieën presenteren aan de internationale markt. ‘Advanced Technology’ staat centraal tijdens Europort 2011, want stelt organisator Ahoy: innovatie is crucuiaal om in deze toenemende competitieve omgeving voorop te blijven lopen.
Innovatie
“Innovatie wordt gezien als de toegang tot de toekomst; bedrijven weten dat zij met de laatste ontwikkelingen mee moeten gaan. Innovatie en complexe scheepsbouw behoren tot de kern van de Nederlandse scheepsbouwindustrie. Vele bedrijven uit verschillende maritieme disciplines dingen mee naar kostenefficiënte en effectieve oplossingen in de markt. Brandstofbesparing, minder uitstoot, groene technologie en langzamer varen zijn slechts enkele onderwerpen die bij hen hoog op de agenda staan.”
Europort, gevestigd in het hart van de Nederlandse scheepsbouwindustrie, is een belangrijke vakbeurs om innovaties te presenteren. Ruim duizend exposanten maken van deze gelegenheid gebruik.
Platform voor kennisuitwisseling
Europort biedt producenten en leveranciers van maritieme equipment een platform om klanten te ontmoeten: ontwerpers, scheepseigenaren en werven, maar ook collega’s en concurrenten. Ook in een omvangrijk congresprogramma staan de toekomstige ontwikkelingen binnen de verschillende maritieme sectoren centraal. Een Groene Route over de beursvloer biedt een overzicht van bedrijven die zich nu al op milieugebied bewezen hebben met hun producten en diensten. “Europort verbindt letterlijk de maritieme wereld met elkaar.”
Europort is steeds internationaler geworden. (foto’s Ahoy)
Europort innoveert
Nieuw deze editie van Europort is dat bezoekers tijdens hun voorregistratie kunnen aangeven in welke producten en diensten zij geïnteresseerd zijn. Eén week voorafgaand aan de beurs ontvangen zij vervolgens een exposantenlijst gespecificeerd per aangegeven producten/dienstencategorie.
Naast deze matchmaking op productniveau, vindt voor het eerst tevens een matchmaking event plaats: MariMatch 2011. Enterprise Europort Network verzorgt dit bemiddelingsplatform voor alle bedrijven op het gebied van scheepsbouw en maritieme technologie die op zoek zijn naar nieuwe zakelijke contacten of ontwikkelingspartners. Ook online faciliteert Europort ontmoetingen tussen maritieme professionals. Via een LinkedIN groep, een Twitter account en een speciaal ontwikkelde app blijft men op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent Europort.
Bezoekersregistratie
Geïnteresseerde maritieme professionals kunnen zich registreren voor een gratis bezoek of bij de ingang van de beurs. Na het doorlopen van de registratie ontvangen zij een digitale toegangskaart.