APM gaat zijn terminal op de Maasvlakte 2 uitbreiden. Het project beslaat een terrein van zo’n 47,5 hectare en een diepzeekade met een totale lengte van één kilometer.
Met deze uitbreiding komt er ongeveer twee miljoen TEU aan terminalcapaciteit bij. Naar verwachting wordt het nieuwe deel van de terminal in de tweede helft van 2026 in gebruik genomen. Op dit moment bouwt Havenbedrijf Rotterdam de nieuwe kademuren. De oplevering daarvan staat voor half 2024 gepland. In totaal gaat het om een investering van meer dan één miljard euro.
“Capaciteit is hard nodig”
In 2015 werd APM Terminals op de Maasvlakte geopend als volledig geautomatiseerde, CO₂-emissievrije terminal. Het nieuwe deel van de terminal gaat ook volledig automatisch opereren en wordt voor de installatie van walstroom gereedgemaakt.
Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, is blij met het besluit van APM Terminals om de terminal uit te breiden en Rotterdam te kiezen als hub voor zijn West-Europese activiteiten. “Deze extra terminalcapaciteit is hard nodig om de toenemende containervolumes de komende jaren op een efficiënte en duurzame manier te kunnen blijven afhandelen.”
“Onze beslissing om verdere investeringen te doen en op Maasvlakte 2 uit te breiden laat zien hoe belangrijk Rotterdam is voor de wereldwijde toeleveringsketens en voor ons mondiale netwerk”, zegt CEO Keith Svendsen van APM Terminals. “We verheugen ons op dit belangrijke project en op de kansen en mogelijkheden die het voor ons in petto heeft.”
Alles verhuurd
Deze recente bekendmaking over de uitbreiding op Maasvlakte II betekent dat alle resterende, nu nog lege locaties voor uitbreidingsprojecten van APM Terminals in de Amaliahaven zijn verhuurd.
Vorig jaar werd in hetzelfde gebied al 18,5 hectare grond aan moederbedrijf A.P. Moller-Maersk verhuurd voor de ontwikkeling van cross-dock en coldstore-faciliteiten. Deze faciliteiten zullen in de loop van 2024 in bedrijf worden genomen en gaat voor Maersk – een van de grootste rederijklanten van de terminal – logistieke diensten uitvoeren.
Daarnaast wordt voor Star Container Services, een andere dochtermaatschappij van A.P. Moller-Maersk, een empty depot aangelegd van 16 hectare. Dit depot komt vlak naast APM Terminals te liggen.