- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAnchorage is veelzijdige aanwinst voor De Hoop Terneuzen

Anchorage is veelzijdige aanwinst voor De Hoop Terneuzen

- Advertentie -

Delen

Vorige maand heeft Barkmeijer Shipyards de sleephopperzuiger Anchorage opgeleverd aan De Hoop Terneuzen. Het Zeeuwse familiebedrijf is leverancier van bouwmaterialen in Nederland en België.

De Hoop Terneuzen beschikt over meerdere baggerschepen, waaronder de Ruyter, die ook bij Barkmeijer is gebouwd. De ontwerpopdracht voor dit nieuwe schip was vrij uitgebreid. Zonder beperkingen aan het vaargebied moest de Anchorage in staat zijn om zand en grind tot een diepte van 60 meter te baggeren en kunnen selecteren op korrel­grootte. Ook was de mogelijkheid om op verschillende manieren droog te lossen een vereiste.

Een uitgebreide studie van de havens in Noordwest-Europa inclusief het Verenigd Koninkrijk en rekening houdend met beperkingen in lengte, breedte, waterdiepte, doorvaarthoogte en havenfaciliteiten zorgde uiteindelijk voor een geoptimaliseerd en veelzijdig schip.

Dieselelektrisch

Het baggerschip heeft een hoog vrijboord voor operaties op volle zee. Er zijn geen bodemkleppen, aangezien de Anchorage bedoeld is om de grondstoffen aan land te lossen. Het schip haalt geladen een snelheid van 14 knopen aangelegd, wat vrij snel is voor een baggerschip. Dat is handig met het oog op verder van de kust gelegen wingebieden; het scheelt tijd om naar de haven te varen.

Dankzij de twee azimuth thrusters en de boegschroef is het schip zeer wendbaar. De telescopische spudpaal is 19 meter lang en helpt om eenvoudig af te meren en te positioneren voor loswerkzaamheden.

Het casco is ontworpen en gebouwd door Barkmeijer, in Stroobos, onderdeel van Thecla Bodewes Shipyards Group. De afbouw vond plaats op de TBS-scheepswerf in Harlingen. De Anchorage is uitgerust met een dieselelektrische voortstuwing, door de werf ontwikkeld in nauwe samenwerking met D&A Electric, die ook zorgt voor de energie die nodig is bij het baggeren en lossen.

De power komt van drie Mitsubishi SU-dieselgeneratorsets: twee van 2550 eKW en één van 1275 eKW. De generatorsets kunnen alledrie tegelijk, per twee of solo draaien, afhankelijk van het vereiste vermogen voor een specifiek bedrijf. Zo is de meest efficiënte belasting van de generatorsets mogelijk, wat resulteert in een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Brandstofefficiëntie is verder geoptimaliseerd door onder meer walstroom te gebruiken voor alle scheepssystemen tijdens het verblijf in een haven, restwarmteterugwinning, de keuze voor hoogrendement-elektromotoren en ledverlichting over het gehele schip.

Eénmansbediening

Het dynamische energiebeheersysteem van D&A Electric vermijdt overbelasting van de actieve energieopwekking. Aandrijving, boegschroef en hoofdpompen worden efficiënt geregeld om piekbelastingen op de generatoren te voorkomen. De installatie heeft daardoor geen peak shaving nodig.

Voor de besturing en bewaking van alle scheepssystemen en het baggerproces heeft Barkmeijer Shipyards samengewerkt met systeemspecialist Alewijnse Marine. Die ontwikkelde een geïntegreerd en intelligent automatiseringspakket.

Het stuurhuis is voorzien van meerdere bedieningsposities. Daardoor is éénmansbediening mogelijk tijdens het varen, baggeren en lossen.

De Anchorage kan, op zee, 3.000 kuub zand en grind per uur opzuigen. De onderwaterpomp in de zuigleiding brengt het zand-/grindmengsel naar een zeef, die het zand en grind scheidt en de gewenste lading in het ruim deponeert. Het ongewenste materiaal gaat weer terug in zee. Tijdens de reis naar de loshaven wordt het water verwijderd uit het zand of grind, zodat de lading ‘droog’ kan worden gelost.

Transportband

De droge losapparatuur heeft Barkmeijer ontwikkeld in samenwerking met De Hoop. De uitrusting bestaat uit een wagen die over de hopper rijdt en is uitgerust met een 8 meter brede grijper.

Gewoonlijk komt het zand of grind terecht op een band die helemaal langs het schip loopt en vanaf de achtersteven met een zwenkbare transportband van 40 meter lengte naar de wal kan worden afgevoerd. Voor laden van een langszij liggend binnenvaartschip is er een dwarstransportband die telescopisch kan worden uitgeschoven, waarbij de band meebeweegt zodat het binnenschip mooi verdeeld wordt geladen. Op deze manier kan de Anchorage gemiddeld 1.200 kubieke meter per uur lossen.

De moderne en ruime accommodatie is geschikt voor veertien personen. Er zijn opvallend hoge plafonds en de efficiënte isolatie zorgt voor zeer lage geluidsniveaus. Met ook nog individuele klimaatbeheersing en fitnessfaciliteiten aan boord is het comfort van bijzonder hoog niveau.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -