De Antonela heeft alles in zich van een bestseller. Het is geen ‘diva’ maar een tanker van het type Moneymaker dat zich al bewezen heeft en sterren plukt in model, snelheid, draagvermogen, veiligheid en commerciële functies. Dat er ijzer zit precies waar het zitten moet bewijst 1.500 ton op 2,80 meter diepgang. Mts Antonela is de ultieme vervanging voor enkelwandig.
De 86 x 10,50 meter Antonela is gebouwd onder regie van Rensen-Driessen Shipbuilding BV op de Santierul Naval Severnav in Roemenië. Opdrachtgever is de sympathieke Hans Peter van de gelijknamige Schifffahrt AG uit Zellingen/Main.
Wim Driessen: ‘We zorgen dat zo’n casco zo veel mogelijk installatie-voorbereid onze kant op komt. Dat spaart tijd en geld. Het is de zoveelste tanker, van dezelfde tekening en heeft derhalve geen verrassingen. Is wat je noemt doorontwikkeld, maatvast en afbouwvriendelijk, waarbij vernuft verstopt is onder de oppervlakte.’
De Cat in vol ornaat. (foto’s Johan de Witte)
‘Bij Scheepswerf ’t Ambacht gaan we nog even op de helling voor de onderwater-equipment. Daarna installeert Dolderman BV en ligt daarbij met vaste leveranciers en onderaannemers stevig op koers. Voor Hans Peter – door insiders Pitt genoemd – hebben we met plezier zijn business geregeld. Mijn vader en Hans Peter’, vertelt Driessen nog, ‘voeren vroeger samen bij Otex en later bij Stetra. Het waren goede bekenden van elkaar.’
Voor zijn exploitatie belt Hans Peter al jaren Herr Klohs van Stetra in Ludwigshaven.
Godmother
Severnav: een klein clubje belangstellenden bevindt zich op de helling aan het voorschip. Het Antonela-casco staat als een beauty in de verf op de wagens. Dan klinkt het signaal. De remmen gaan los. Het casco komt in beweging.
Als godmother loopt Antonela mee met de champagnefles in haar hand. Kort voordat de tanker in zijn element plonst zwiert zij de fles aan scherven, begeleid door ‘Viteza de bun pentru echipaj i navă, ofwel: goede vaart voor bemanning en schip. Applaus. Een stapelloop blijft emotie, helemaal als het je eerste nieuwe is!
Jungfrau
Pitt, geboren in Keulen en als ‘bub’ reeds verhuist naar Beieren, heeft affiniteit met de Donau. Hij vaart er graag. De mentaliteit is er anders, soms lig je in de bush en moet je improviseren. Af en toe lijkt dat op pionieren, zoals vroeger. Het is de sfeer, een etmaal heeft er maar 24 uur. Beneden de Main lijkt het etmaal rekbaar!
Niettemin zit hij royaal in het personeel. Antonela is waar hij is; zoon Aurelian (26), een zwager en een neef behoren tot de bezetting.
Als we Pitt vragen naar zijn gevoel over zijn eerste nieuwe schip, zegt hij: ‘Ik heb er een Jungfrau bij! Het is voor mij compleet nieuw, elektronica, boegschroef, high tech.’
‘Bovendien hebben we hier met plezier bij Dolderman gewerkt, een firma die een schip weet af te bouwen. In het bijzonder heb ik een dankjewel voor Henk de Vries, die met zijn expertise hier en daar in de uitvoering heeft bijgestuurd. Ook tijdens de proefvaart stond hij aan het roer.’
Zelf begon Pitt in 1976 met een vrachtschip. Hij switchte naar de tankvaart in 1988 met de Lorette. Daarna de Markus P. Ergens in november, als de kop eraf is, wordt er in Mannheim open dag gehouden, met de Stetra-vlag in top!
Kwaliteit
Naar de spiegel kijken is genieten. Voor de plaatvoering en las steken we een duim omhoog. Geen slijptol is er aan te pas gekomen, geen gram plamuur is nodig om er met verf een echte van te maken. Dekken strak, laswerk in en uit het zicht, gelijk!
De Antonela heeft een scheepsbouwkwaliteit waarmee je voor de dag kan komen. Chapeau voor de werf!
Natuurlijk is er een Caterpillar 3508 voor de voorstuwing. Er wordt gestuurd met Van der Velden-roeren. De kopschroef heeft het Verhaar Omega-label. PSI installeerde het leidingwerk, EPS de Bornemann-pompen. Kampers leverde de stuurhut. Meuhlhan heeft dit type C gestraald en gecoat. Werkina realiseerde alle elektrische functies. Verveer timmerde comfort en Antonela wil hier even kwijt dat ze daar heel erg blij mee is.
(Johan de Witte)