Mts Martinique is gebouwd in opdracht van het samenwerkingsverband Dari BV en Oil Chart. In charter voor Oil Chart wordt de 85 x 9,50 meter en 1.680 ton grote Martinique ingezet in het ARA-verkeer. Hiervoor wordt evenredige tonnage uit de vaart genomen!
Het casco is een duplo van een door Gebr. de Jonge in Kladovo gebouwd gerenommeerd concept. Shipyard Trico bv realiseerde het tot een schip. Koedood, EMS en Oechies tekenen voor de voortstuwing. Een standaardtanker? Mis, deze tanker is met een hybride installatie niet gewoon groen, maar ‘gifgroen’!
Zowel de Martinique als de boordcrew blazen 6 februari in Willemstad stoom af na de proefvaart. Niettemin hangt er een supertevreden sfeertje in het stuurhuis! ‘Overeenkomstig de zojuist behaalde prestaties wordt dit schip gecertificeerd om met één generator van 240 kW te mogen varen, manoeuvreren en in werking zijnde boegschroef’, melden Danny en Rino Werkman. ‘Het was ons doel, maar we zijn samen met inbouwers en leveranciers erg blij dat de proef op de som gelukt is!’
Uitstoot 0
De gemeten snelheid op één generator met 1.000 ton lading is 13,5 kilometer, bij 43 liter l/u gasolie verbruik. Uitstoot 0! De voortstuwing bestaat uit een 470 kW Mitsubishi-hoofdmotor, tweemaal 240 kW Mitsubishi-generatoren en 255 kW Baumüller-elektromotor. De basismodus is dieseldirect, dieselelektrisch of een combinatie hiervan. Er kan met één of twee generatoren via de elektromotor worden gevaren, waarbij hoofdmotor en koppeling buiten bedrijf zijn. De elektromotor – met holle as – is in lijn met de schroefas gemonteerd achter de tandwielkast.
(foto Johan de Witte)
Ingeval van dieseldirect wordt de elektromotor een generator en levert boordenergie. Wanneer beide systemen synchroon gekoppeld zijn, staat er op de Van Voorden-schroef een totaalvermogen van 470 kW plus de 255 kW sterke elektromotor. Dit genereert een vaarsnelheid van 19,5 km/u, bij 160 l/u verbruik. In deze gekoppelde functiemodus vermeerdert het toerental van de hoofdmotor licht door hulp van de elektromotor. De motor is op 470 kW vermogen afgesteld en krijgt hierbij niet meer brandstof!
Deze elektromotor heeft maximum toerental en behoudt het koppel bij laag toerental en is onder de paraplu van Koedood Dieselservice en Oechies Elektrotechniek ontwikkeld bij Baumüller te Nürnberg. Severijn De Ridder en René Stout, beiden medewerkers van Oechies zijn jarenlang bij de totstandkoming van deze bijzondere elektromotor betrokken en hebben tevens de software voor het systeemfunctioneren geschreven. In het Oechies/EMS powermanagementsysteem heeft EMS naast de volledige elektrische installatie van het schip de frequentieregelaars gerealiseerd.
Mts Martinique is gifgroen en dan te bedenken dat dit nog maar de eerste generatie is. Lloyds gaf er goedkeuring aan.
Nieuwe stap in groen tijdperk
Een supergroene generator plus elektromotor achter de koppeling van een bestaande installatie en de beroepsvaart verplaatst zich elektrisch door havens. De tijd van “doe maar ietsje meer pk’s” is voorbij. Met dit hybride systeem is er optimale verbranding waarbij motor en milieu niet vervuilen. In vergelijk met gebruikelijke voortstuwing zijn het kleine goedkopere mechanisch ingespoten motoren die optimaal zijn afgesteld en daardoor zuinig in verbruik. De generatormotoren zijn afgesteld op 80 procent continuvermogen. Gezien dit continukarakter van deze motoren zal de standtijd zich praktijkondervindelijk in duurzaamheid onderscheiden van de voortstuwingsmotoren.
Volgens Danny Werkman is 100 procent functiezekerheid in de bunkerwereld essentieel. Met dit materiaal kan dat. Gezien de meerdere opties bij dit systeem kan motor- of energie-uitval geen argument voor storing of reparatie zijn ofwel te laat arriveren.
Klein
‘Voor Shipyard Trico is dit na de Duandra het tweede hybride schip dat we afbouwen’, zegt projectleider Henri Kruisinga. ‘Het installeren van zo’n systeem kost voor ons praktisch geen extra tijd. Je wint door kleinere vermogenseenheden veel plaats. Met name de uitlaat en koelwaterleidingen zijn relatief klein in afmeting. Zorgen voor decibels zijn eveneens achterhaald. De kapitein kan zich niet langer op motorgeluid oriënteren en is puur aangewezen op zijn instrumenten.’
Van David Brinkhuis van Willemsen Interieurbouw en verantwoordelijk voor de betimmering hoorden we dat er naast gecertificeerd materiaal en rookmelder in iedere ruimte de gebruikelijk isolatie is aangebracht, waarmee de decibels hier aan boord nauwelijks een rol spelen.
De Martinique is een succes: onder andere Aircoland, nieuw in de scheepvaartbranche, heeft hier aan bijgedragen met een optimaal binnenklimaat. Aan de machinekamerpompen hangt het label van All Pumps. Voor masten en deuren tekent Blommaert en Van der Velden houdt de Martinique in het vaarwater.
Trico Piping
Op Sluisjesdijk hangt zomer en winter zo’n typisch Caribisch kruidige specerijengeur (filiaal Stegeman?) in de lucht. Je snuift vakantie en bent al op weg als je aan dek van de Martinique stapt, ofschoon er keihard gewerkt wordt voor een just-in-time proefvaart, want: Trico draait op volle toeren en heeft dit jaar nog maar een klein gaatje in de opdrachtenportefeuille.
We praten met de charmante manager van Trico Piping Elvira Teekman: ‘Eerst even Mehmet Özbas en zijn team noemen want die engineeren de hele leidingstraat spanningsvrij aan dek. Mehmet heeft het talent om zonder meetlat op de millimeter te installeren en vind tdat goed werk afleveren zijn eigen zaak is! Zonder de jongens buiten is er geen Trico Piping’, zegt Elvira. ‘Al het leidingwerk inclusief RVS hebben we zelf gedaan. 10 duims toevoer en retour aan dek met grote filterbakken, zwarte spiralen in de tanks en een Heatmaster-ketel.’
‘De opdrachtgever koos opnieuw voor probleemloze en robuuste handbediende afsluiters. De bunkergiek is een Van Wijk. Omdat dek-layout afhangt van het soort lading en dat in een bouwstadium nog niet altijd zeker is, kunnen we in overleg met de opdrachtgever de definitieve beslissing hiertoe opschuiven.’
‘Wanneer de klant zijn ideeën vast staan en we hebben zijn goedkeuring, maakt Trico Piping het leidingwerk prefab in vijf tot zes weken. In twee weken ligt het erop.’
(Johan de Witte)