Met de gloednieuwe Kees Jr. heeft Baggerbedrijf De Boer uit Sliedrecht voortaan de beschikking over een multifunctionele ploegboot. Voor het eerst beschikt de baggeraar hiermee over een ploeg- en sleepboot. Het schip is uitgerust met de nieuwste snufjes, zoals multibeam waarmee het de bodem volledig driedimensionaal in kaart kan brengen. Multibeam-peilingen vormen de basis voor analyse van de uit te voeren werkzaamheden, maar ook voor verantwoording van het geleverde werk richting opdrachtgevers.
Groot
De Kees Jr. onderscheidt zich daarnaast in formaat. Het is nu de grootste ploegboot met de grootste ploeg in de vloot van Baggerbedrijf De Boer, waar nog vier ploegboten actief zijn. Twee daarvan hebben vaste werkgebieden: de één voert op contract baggeronderhoud uit in verschillende Noord-Nederlandse havens, de ander doet hetzelfde in Zuid-Nederland.
Door de combinatie van kwaliteiten kan het schip alleen het werk (assistentie en ondersteuning van de negen Trailing Suction Hopper Dredgers die wereldwijd actief zijn) aan dat tot voor kort door twee schepen gedaan moest worden.
De Kees Jr. is gebouwd door Hoekman Shipbuilding op Urk. Beide bedrijven kenden elkaar al geruime tijd; de Sliedrechtse baggeraar liet er in het verleden meerdere reparatieklussen uitvoeren. Het is voor het eerst dat Hoekman een compleet nieuwbouwproject voor De Boer uitvoert.
De keuze is echter niet opmerkelijk omdat de grootste uitdaging bij dit nieuwbouwproject erin lag om alle gewenste faciliteiten in een zeer beperkte ruimte onder te brengen: de Kees jr. heeft een lengte van 22,30 meter bij een breedte van precies 7,00 meter en mocht maximaal 100 ton gaan wegen, dit in verband met bemanningseisen. Door binnen deze kaders te blijven mag het schip varen met een tweekoppige bemanning, wat een gunstige invloed heeft op het kostenplaatje van baggerprojecten.
Hoekman Shipbuilding heeft echter vaker met dit bijltje gehakt en mag zich inmiddels specialist in afbouw op de vierkante millimeter noemen. ‘Het blijft elke keer een uitdaging’, zegt Hoekman, die de engineering door zijn bedrijf plastisch omschrijft als ‘schoenlepelwerk’.
En dan heeft hij het met name over de machinekamerinbouw. In een toch wel bescheiden aantal kubieke meters moesten onder meer twee Dozan V180 TIH hoofdmotoren van 600 pk per stuk (geleverd door Vink Diesel uit Sliedrecht) geplaatst worden, samen met onder meer twee generatoren, twee keerkoppelingen, koelers en beunkoelers. Hoekman: ‘Het was woekeren met de ruimte. Temeer omdat je overal ook nog eens op een fatsoenlijke manier bij moet kunnen komen voor reparaties en onderhoud.’
Effectief
Als hoofdaannemer besteedde Hoekman de cascobouw uit bij Bodewes in Harlingen. ‘Zelf hebben wij niet de faciliteiten voor het ijzerwerk’, vertelt Klaas Hoekman. ‘In het verleden lieten wij al regelmatig casco’s bouwen in het buitenland, maar in dit geval konden wij effectief bouwen in Nederland.’
En dat dit resulteerde in een opdracht voor Bodewes is ook niet geheel toevallig; deze beide werven kennen elkaar al geruime tijd en werkten in het verleden vaker succesvol samen. De cascobouw startte vorig jaar aan het begin van de zomer en in de tweede week van oktober werd het schip na tewaterlating naar Urk gesleept voor afbouw.
(foto’s Jan Johan ten Have)
Daar kwamen ook de andere onderaannemers aan boord, waaronder Schildersbedrijf Coenen op Urk voor wie Hoekman nog een speciaal woord van waardering heeft: ‘We hebben het schip drooggelegd op het dok van onze goede buurman Balk Shipyard, waar Coenen het schip binnen een week van binnen en van buiten afschilderde. En dat is waarlijk een topprestatie. Want wat voor ons gold, gold zeker ook voor de schilders: je kunt niet zo maar even dertig schilders aan boord zetten. Daarvoor ontbreekt simpelweg de ruimte. En dan is het op veel plaatsen aan boord ook nog passen en meten om overal bij te kunnen. Dan mag het misschien niet zo’n groot schip zijn, maar ik neem zeker mijn petje af voor de klus die Coenen hier geklaard heeft.’
Affiniteit
Hoekmans waardering geldt ook zeker voor de andere onderaannemers. Zoals Oechies uit Rotterdam, dat verantwoordelijk was voor de inbouw van de elektronica, Aannemersbedrijf L. Post & Zn. BV op Urk, die het schip fraai betimmerde, en Sjaak de Boer uit Urk die het sanitair aan boord leverde.
Over de samenwerking met Urker plaatsgenoten vertelt Hoekman: ‘Uiteraard kennen we elkaar en weten we wat we aan elkaar hebben. Maar veel belangrijker vinden wij de affiniteit die mensen en bedrijven hier van oudsher hebben met visserij en varen. En dat werkt toch een stuk gemakkelijker dan met mensen die, hoe goed ze hun eigen vak ook verstaan, nog nooit een schip van dichtbij hebben gezien. En vooral als je met een hoop vaklui op een paar vierkante meter moet werken, is het erg handig als ze begrijpen hoe het werkt.’
Slepers
De Kees Jr. is een compleet nieuw model schip, ontworpen door Annmar Engineering uit Kraggenburg. Ook dit bedrijf werkte vaker in opdracht van Baggerbedrijf De Boer. Wat het ontwerp alleen al bijzonder maakt is het karakter van het schip: het is gebouwd als ploegboot en dat gebeurt niet zo vaak. De meeste ploegboten zijn omgebouwde slepers.
Na de feestelijke doop en overdracht op woensdag 29 januari vertrok de Kees Jr. naar Sliedrecht, van waaruit het schip de week erop begon aan ploegwerk in de haven van Vlissingen.
(Jan Johan ten Have)