Terwijl voormalig minister Annemarie Jorritsma op dezelfde middag in Sliedrecht Koninklijke Schuttevaer toesprak nam een andere voormalige minister van Verkeer en Waterstaat op de A15 een afslag eerder om koers te zetten naar de werf van Breko in Papendrecht. Daar aangekomen zag Tineke Netelenbos een werf die op deze geweldige zomerse dag was omgetoverd tot een groot tentendorp met een navenant mediterraan terras waarop de naam ‘Costa del Breko’ niet zou misstaan. Toch begon directeur Ron Neleman zijn welkomstwoord vanuit de moeilijke positie waarin de binnenvaart zich bevindt.
Applaus na de vlagwissel. (foto Hans Heiligers)
Dat er ondanks die crisistijd ondernemers als Greenshipping toch initiatief nemen en het bewijs leveren dat er met duurzaamheid en innovatie toch nog lichtpuntjes zijn te behalen stemt hem tot vreugde. Vier nieuwe smeeroliebunkertankers die tot de zuinigste en schoonste binnenvaartschepen behoren en tegelijkertijd aan de eigenaar worden overgedragen: dat rechtvaardigt dit feestelijk evenement. Neleman betrekt daarbij meteen Verhaar Omega, de onderneming die met zijn 360˚ draaibare elektrisch aangedreven thrusters voor een geweldige innovatie zorgt. (Voor alle technische details geven wij Jan Verhaar op pagina 31 alle ruimte)
Trendsetters
Breko bouwde elk schip in minder dan drie maanden en is er trots op dat het zijn naam nog steeds mag verbinden aan grote innovaties. Het bedrijf deed dat eerder als primeur bij het grootste containerschip, mcs Jowi, en daarna volgden de grootste binnenvaarttankers en smeerolieschepen. Groot is niet altijd een issue: duurzaam en innovatief vormen steeds vaker sleutelwoorden voor de noodzakelijke ontwikkeling in de binnenvaart. Greenshipping, Verhaar Omega en Breko spelen daar op in en verstevigen hun naam als trendsetter.
Mark Breijer in gesprek met Tineke Netelenbos. (foto Hans Heiligers)
Na die complimenten was de microfoon goed op temperatuur en ging over in handen van Dennis Mandemaker, algemeen directeur van Greenshipping. Hij vertelt de gasten dat hij samen met zijn schoonvader Fré Molegraaf en zwager Peter Slingerland de onderneming Greenshipping heeft opgericht om tot uitvoering te komen van hun plannen die reeds halverwege 2010 werden gemaakt. Op uitnodiging van Interstream Barging hebben zij als volbloed binnenvaartondernemers binnen hun hechte familieband gezocht naar een ontwerp voor groen geavanceerde schepen met uitgelezen specificaties voor het werken en manoeuvreren in de grote zeehavens. Samen met Rensen-Driesen Shipbuilding en Ubbo Rommerts Shipdesign zijn ze eensluidend tot het ontwerp van de schepen gekomen. Twee hebben een lengte van 60,00 x 7,50 (mts Zeus en Themis) en voor mts Metis en Kratos is dat 80,00 x 9,60 meter en een tonnenmaat van respectievelijk 600 en 1.200.
Overdosis techniek
Het zijn schepen met een overdosis techniek op iedere vierkante meter. Het PSI-leidingwerk van de veertien tanks komt samen bij een indrukwekkend manifold. Alle schepen kunnen acht verschillende soorten smeerolie laden en lossen terwijl de Metis en Kratos nog eens zijn voorzien van een extra lijn voor een dedicated product.
De vlagwissel: vlnr Dennis Mandemaker, Fré Molegraaf, Tineke Netelenbos, Peter Slingerland en Mark Breijer. (foto Hans Heiligers)
“Als een eitje” kenschetst Mandemaker het varen en manoeuvreren met de V-Pod. De schepen gaan voor Interstream en Esso varen in het ARA-gebied. Er waren die middag meerdere sprekers, waaronder Robert Kasteel (voormalig directeur Vopak). Hij refereerde onder meer aan de betekenis van de namen van de Zeus (ijver), Themis (orde), Kratos (kracht) en Metis (wijsheid).
Vooral dat laatste kan de binnenvaart goed gebruiken. Een duurzame binnenvaart kan haar concurrentiepositie tegenover andere modaliteiten versterken. Wim Driessen van Rensen-Driesen vindt dit eveneens van groot belang voor de maritieme industrie. “Maar dan wel met de focus op betaalbaarheid en terugverdientijd”, sprak hij. “Want daar wringt de schoen meestal”, vult hij aan. Maar dat geldt niet voor de V-Pod van Verhaar want die vindt hij door de combinatie van diesel-elektrische aandrijving een goede en betaalbare oplossing.
Wijsheid
Daarna was het podium voor ‘onze’ aalmoezenier Bernhard van Welzenes. De samenwerking tussen de opdrachtgevers en bouwers spreekt hem aan. Zij delen elkaar in hun wijsheid, initiatief en verantwoordelijkheid voor de prachtige rol die de binnenvaart speelt bij het intermodale transport. Daarom is hij ook blij met de intentieverklaring van BLN: “Niet ik, maar samen. Particulieren zijn altijd voorlopers van dit soort initiatieven. Gebruik die wijsheid, dan zijn we onderdeel van een oplossing en niet van een probleem.”
Vlnr Ron Neleman, Dennis Mandemaker, aalmoezenier Bernhard van Welzenes, Fré Molegraaf, Peter Slingerland en Wim Driessen. (foto Hans Heiligers)
Secretaris-Generaal Hans van der Werf van de CCR vindt de tankvaart een onmisbare partner van chemie, industrie en handel in olieproducten. We spreken over een hoogwaardige lading die een hoogwaardige dienstverlening vereist. Daarom is het goed de focus te richten op kwaliteit, duurzaamheid en toegevoegde waarde. Geen ruimte voor capaciteitsdenken. Dat leidt alleen maar tot concurrentie. De kansen liggen in samenwerking waarvan Greenshipping het goede voorbeeld geeft en die hij veel succes wenst.
Algemeen directeur Mark Breijer van Breko onderschrijft dat het varen en het bouwen van schepen aan het veranderen is. Net als zijn vader vroeger deed, gaat ook hij iedere uitdaging aan en steekt zijn nek uit voor nieuwe ontwikkelingen. Hij stelt wel vast dat ondernemers duurzaamheid een mooi streven vinden maar zich meteen afvragen wat investeren in diesel-elektrisch hen oplevert.
In combinatie met de V-Pod is Mark daar snel mee klaar. “Die schepen verdienen zichzelf terug”, zegt hij. De dieselgeneratoren draaien altijd een zo efficiënt mogelijk vermogen waarbij soms maar een derde van de motorcapaciteit wordt aangesproken. Dat scheelt brandstof en levert winst voor portemonnee en milieu. Breko is blij dat ze met de oplevering van deze vier smeerolietankers hebben laten zien dat ze ook in moeilijke tijden een nieuwe generatie binnenvaartschepen op de kaart kan zetten.
Marco Borsato krijgt onder het achterschip alle uitleg van Jan Verhaar over de werking van de V-Pod. (foto Hans Heiligers)
Krachten bundelen
Voorzitter Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders spreekt ondermeer over het gezamenlijk belang om onze zoute en zoete krachten te bundelen. We hebben gezamenlijke belangen. Zowel de zeevaart als binnenvaart voeren discussies over zwavel en NOx en LNG. Er zijn ook gelijkgestemde zorgen over regelgevers die verbeteringen in de weg staan of voor desinvesteringen zorgen. Samen hebben we te maken met een verminderd vervoersaanbod, overcapaciteit en een overheid die steeds over minder ambtenaren en kennis beschikt. We zullen het samen moeten doen.
Om het gebrek aan technisch personeel aan te pakken werkt haar KVNR reeds samen met Scheepsbouw Nederland, Nederland Maritiem Land en Holland Maritime Equipment. Ze doen dat onder het gezamenlijk dak van het Maritime House aan de Willemswerf in Rotterdam. “En daarom zou het zo goed zijn als de binnenvaart ook aanschuift om krachten en initiatieven te bundelen.”
War Child’s ambassadeur Marco Borsato nam de cheque van 8.500 in ontvangst uit handen van Mark Breijer. (foto Hans Heiligers)
Veel gasten zagen even later haar respectvolle vlagwissel waarna er nog een taak was weggelegd voor een bijzondere gast. Niemand minder dan Marco Borsato nam een cheque in ontvangst voor War Child waarvan hij inmiddels al weer vijf jaar ambassadeur is. Het geld dat daarvoor bijeen was gebracht kwam van de gasten en bedrijven en resulteerde in een vermelding met grote letters van een bedrag van 8.500 euro. Heeft u zelfs vier boten gemist: het rekeningnummer is 16.63.66.366 ten name van War Child Nederland.
(Hans Heiligers)