De 8-jarige Merel Roos, kleindochter van de 73-jarige Henk Groen, heeft op 1 mei de tweede nieuwbouw- Chaser van Rederij Groen gedoopt. Begin april nam Groen het eerste exemplaar in de vaart. De reder is met de klant voor wie deze schepen varen inmiddels in gesprek over de bouw van een derde schip.
Erik en Henk Groen toosten samen met de 8-jarige Merel, nadat zij het schip had gedoopt. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)
Net als de eerste Chaser, de Astra-G, is ook de 40 meter lange Aquarius-G onmiddellijk na de doop vertrokken. “Het zijn schepen die onder vrijwel alle omstandigheden hun werk kunnen doen en daarvan maken wij dan ook maximaal gebruik”, zegt Henk Groen. “De Astra-G heeft inmiddels haar kunnen ruimschoots bewezen. Wij hebben de afgelopen maand bijzonder slecht weer gehad met windkracht 8 tot 9 op volle zee. Zelfs op dat moment, met een golfhoogte van 8 tot 9 meter, konden wij gewoon doorwerken. Ze helde in deze extreme weersomstandigheden niet meer over dan 30 tot 35 graden. Echt schitterend.”
Seismisch onderzoek
Volgens Groen zijn deze Chasers zelfs beter dan ‘hun grote broers’. “Wij hebben ervaring met grote schepen van 55 tot 60 meter lengte. Die moeten stoppen waar de Astra-G kan doorgaan.” Extreem zwaar voor de bemanning is het op die momenten niet. “Zij slingert nauwelijks en gaat evenmin tekeer. Ik heb het de bemanning gevraagd en zij zijn tevreden.”
Op de Barentszzee heeft de Astra-G gevaren in winterse omstandigheden. “Ook dat ging prima. Door de bijzondere kop, gevolgd door de lange smalle romp, gooit ze de golven echt helemaal opzij. Bij andere schepen is het onze ervaring dat de golven over de hut gaan. Geen prettige ervaring. Bij de Astra-G is dat niet het geval.”
Beide Chasers zijn specifiek besteld voor één klant en worden gebruikt voor ondersteunende diensten bij seismisch onderzoek. “Die klant heeft inmiddels zoveel werk en is zo tevreden over de ervaringen met de Astra-G dat wij al praten over een derde schip”, vertelt Groen. “In deze tijd, waar zo veel bedrijven het heel moeilijk hebben om überhaupt hun activiteiten te continueren, is dat uitzonderlijk.”
Sportvisserij
Naast die klant gaat het ook erg goed met Rederij Groen. “Het is nu veertig jaar geleden dat mijn vrouw en ik, op de 1e april 1973, met z’n tweetjes vanuit de visserij dit bedrijf zijn gestart. Zij heeft de eerste tien jaar kei- en keihard gewerkt om van dit bedrijf een succes te maken. En een succes is het. Wij zijn begonnen met drie schepen die voor de sportvisserij werden ingezet. Nu hebben wij een heel jonge vloot van 25 eigen schepen en meer dan veertig charterschepen en, inclusief de bemanningen, bijna 500 medewerkers.”
Hoe bijzonder dat is, hoorde Groen recent van zijn neef, die directeur is van de Kamer van Koophandel Scheveningen. “Volgens zijn administratie zijn wij het enige bedrijf dat veertig jaar geleden is gestart dat nog bestaat en zelfs is gegroeid.”
Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat Rederij Groen steeds nieuwe markten heeft aangeboord. “Na de sportvisserij hebben wij heel nadrukkelijk het roer omgegooid richting offshore, wind, research en de seismische industrie. En ook de komst van onze zoon Erik is belangrijk geweest voor het bedrijf. Hij is begonnen met het maken van een aantal reizen voor opdrachtgevers in de offshore en weet daardoor precies wat de wensen van onze klanten zijn. Nu is hij operator op ons hoofdkantoor in Scheveningen. Zijn inzet is enorm.”
De twee Chasers zijn gebouwd door Scheepswerf Maaskant, die ook verantwoordelijk is voor het onderhoud van de volledige vloot van Rederij Groen. “Wij kennen Henk Groen al jaren”, vertelt woordvoerster Diana van Dijk. “De samenwerking dateert echt vanaf de beginjaren en wij zijn blij dat hij ons nu ook de nieuwbouw van zijn vloot toevertrouwt.”
Honderd procent Maaskant
De nieuwbouw van de Chasers is voor Rederij Maaskant een primeur. “Wij hebben de afgelopen jaren steeds schepen gebouwd voor Damen Shipyards Group, onze moedermaatschappij. De opdrachten voor Rederij Groen zijn echt honderd procent Maaskant en dit jaar zullen wij ook een mosselschip, het eerste mosselschip dat sinds vijf jaar in Nederland wordt gebouwd, opleveren. Drie opdrachten die direct bij ons zijn binnengekomen. Ook bij ons gaan de zaken goed.”
Net als Groen richt ook Scheepswerf Maaskant zich op verschillende markten. “Onze primaire focus is de nieuwbouw van visserijschepen zoals trawlers, boomkor-, zegenvisserij-, garnalen en mosselkotters en purse seiners. Daarnaast ontwikkelen wij nu een tweede tak van ons bedrijf. Daarbij gaat het om werkschepen voor de offshore-energy sector en de seismische industrie. De ontwikkeling van die tweede tak gaat snel. Daarnaast heeft ook de watersporter ons ontdekt. Voorheen bouwen wij bijvoorbeeld gesaneerde viskotters om tot luxe jachten.”
Het feit dat ieder ontwerp kan worden aangepast aan de specifieke wensen en eisen van de opdrachtgever is vaak doorslaggevend voor het verkrijgen van een opdracht. “Alles bij elkaar hebben wij nu meer dan 250 verschillende schepen opgeleverd.”
Maaskant is voor Damen al sinds de overname in 1984, een belangrijke aanwinst. “De werven in Gorinchem en Hardinxveld hebben een goed gevulde orderportefeuille”, weet Van Dijk. “Zij hebben zoveel opdrachten dat zij een aantal schepen door ons laten bouwen zodat de levertijd niet oploopt. Dankzij die samenwerking kunnen wij allemaal vrijwel onbeperkt bouwen en leveren. Dat is de kracht van het Damen-concern.”
(Evert Bruinekool)