Shipyard De Hoop bouwde in 2001 de Navigator voor Vintage Travel, een rederij uit Noord-Amerika. De geleverde kwaliteit bleek het begin van een langdurige samenwerking tussen de scheepswerf uit Lobith-Tolkamer en de rederij uit Boston. In 2012 werd passagiersschip River Discovery II gebouwd en onlangs doopte Miss België Noémil Happart in Antwerpen de River Splendor. Twee schepen van 135 meter, die nu gevolgd worden door de oplevering van de River Venture van 110 x 11,40 meter.
Aanvankelijk ging het om een serie van vier luxe passagiersschepen, maar de plannen voor de bouw van nog een 135 meter schip zijn door Vintage Travel wegens de economisch sombere tijd uitgesteld. Voor Shipyard De Hoop geen reden voor paniek, want in de orderportefeuille zitten nog vier passagiersschepen voor oplevering in 2014 die compleet gebouwd worden op de werven in Lobith en Foxhol.
Lage kruiplijn
Ongeveer de helft van de circa 230 riviercruiseschepen die op de Europese binnenwateren varen zijn jonger dan tien jaar. Een aanzienlijk deel daarvan is gebouwd door Shipyard De Hoop. De River Venture is qua inrichting hetzelfde als de Discovery II. In feite is het enige verschil de lengte en daardoor ook het aantal hutten. Het verschil in lengte van 25 meter betekent een verschil van 32 passagiers; van 168 naar 136.
Die kunnen genieten van dezelfde omgeving, want beide schepen gaan van Amsterdam varen richting Zwarte Zee. Voor het Main-Donau-kanaal is een lage kruiplijn vereist. De diepgang van de schepen varieert van 1,45 tot 2,10 meter. Het door Wessels geleverde stuurhutje kan waar nodig geheel in het dek verdwijnen. Daarnaast kunnen de relingen (handmatig) klappen waardoor de passagiersschepen een kruiplijn van 6 meter hebben.
(foto’s Jan Hoek)
Innovatie
Niet alleen de inrichting van de voor Vintage Travel gebouwde passagiersschepen is gelijk, dat geldt ook voor de toeleveranciers. Eind 2011 werd gestart met de bouw van het casco, daarbij geholpen door een innovatieve en in de branche unieke brandsnijmachine. “We kunnen in de branche overleven met innovatieve ontwerpen, die alleen mogelijk is met innovatieve toeleveranciers en werknemers. Als scheepswerf bekijken we in alle gevallen: hoe kan een eigenaar meer geld met zijn schip verdienen? Daarbij kijken wij als werf vanuit de rederij. Ook in deze tijd kunnen we overleven; alleen dienen we de kosten goed in de gaten te houden. Omdat wij als kostprijs niet duurder uit zijn, kunnen wij nu concurreren met landen als China, Japan en Roemenië”, stelt technisch directeur Fré Drenth, sinds 1991 werkzaam voor Shipyard De Hoop.
Alleen reizen
De hydrodynamische romp in combinatie met twee Caterpillars (C32) van 746 kW elk zorgen voor een snelheid van 22 kilometer per uur. In de ruime boegschroefruimte zijn de twee Caterpillar C18 generatoren verbonden met de Compact Jet boegschroef van Veth. Alleen met deze boegschroef kan een snelheid van 10 kilometer per uur bereikt worden.
De River Venture beschikt over drie volledige dekken. Het eerste en middendek zijn bijzonder klantvriendelijk ingericht. Naast een groot aantal 2-persoonshutten beschikt het passagiersschip over acht suites en een invalidenhut. Laatstgenoemde is volgens de wet die discriminatie uit moet sluiten, verplicht.
De laatste tijd komt er steeds meer vraag naar 1-persoonshutten; het is dan ook niet verwonderlijk dat aan boord van de River Venture gedacht is aan de alleen reizende gasten. Het met teakkleurige kunstgras voorziene zonnedek beschikt over vier zonnetenten. In het kunstgras zijn een levensgroot zwart/wit schaakbord en een rood trimbaantje verwerkt. Ook binnen kunnen de sportieve passagiers zich in het zweet werken in de fitnessruimte. Voor anderen is er plaats genoeg in bijvoorbeeld het internetcafé, de captainslounge en het ruime restaurant waar alle passagiers tegelijk terecht kunnen.
De vertaling van het woord venture is ‘riskante onderneming’. Die naam dekt niet bepaald de lading als het om het luxe passagiersschip River Venture gaat. Het passagiersschip is immers gebouwd door Shipyard De Hoop en dat betekent dat de passagiers zonder risico kunnen genieten van veel luxe en comfort.
(Jan Hoek)