- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAmaPrima: een smile van Amsterdam tot Boedapest

AmaPrima: een smile van Amsterdam tot Boedapest

- Advertentie -

Delen

Hoewel Celsius geen rekening houdt met de aanvang van de lente, stijgt het kwik bij de aanblik van de AmaPrima gevoelsmatig naar een zomerse temperatuur! Wit marmer in de lobby, kunst, allround design, cilinder panoramalift uit glas en RVS, blackmold-stalen-trappen, verlichte marmer treden, de balie in boegvorm die zich door het hele schip kopieert en flirt met de extravagantie van een RIVA, verwarmt alsof de evenaar is gepasseerd. Vakantie!

 

Een waaier van marmer licht en staal. (foto’s Johan de Witte)

De kiel van deze voor AmaWaterways tiende Rhine-Donaucruiser is gelegd op de Vahali Shipyard in Belgrado. Het casco arriveerde in zijn gehele 135 meter lengte aan de afbouwkade van Scheepswerf en Machinefabriek Vahali bv te Gendt.
Met zijn – why change a winning team – onderaannemers en leveranciers, regisseerde Kamphuisen Shipping bv voor de wereldwijde touroperator opnieuw een schip waarin genieten letterlijk is ingelast. Als een spits in dit team speelt Willemsen Interieur & Scheepsbetimmering een onderscheidende rol betreffende, stijl, chique en kwaliteit. Een oogverblindende balie die als shopcenter annex bar in de lounge doorloopt, en zoals een RIVA in hoogglans gelakt teak uitgevoerd in het hart van het schip, is hiervan een overtuigend bewijs.

Smaakmaker
Nog zijn de laatste werkzaamheden in volle gang als we tussen de levende ketting van personeel die voorraden naar de koelruimtes transporteert, projectleider Wilfried van der Drift ontmoeten, die zo meldt hij “nog wat voor de boeg heeft voordat er ingescheept kan worden”.
Tot de tijd van onze afspraak met Koert Kamphuisen mogen we op inspectie en foto’s nemen. Dit schip heeft 82 cabines waarvan vier suites met royaal balcon. De overige hebben French en twin balcony’s. Diversiteit dus, ofschoon de schitterende inrichting en alweer marmer-
glamour in de badkamers uniform zijn. Bijna traditioneel vervaardigde Scheeps en Woningstoffering Paans alle gordijnen en bedspreien, waarmee exclusiviteit gewaarborgd is.

De beauty en hairstyling room zijn ronduit mondain. Fitnessers vinden een compleet scala aan sport­attributen die afslanken beloven. Op het achterschip is het ‘Erlebnis’ restaurant waar 24 gasten kunnen smullen. De smaakmaker is hier allround chique. Elke avond is deze ‘Erlebnis’ uitverkocht!

Vertrouwen werkt
Langs cabines voorzien van gecontroleerd klimaat, digitale reisinfo en internet, schuifpui en terras alsook magnifieke inrichting lopen we over Alpha Design-vloerbedekking naar onze afspraak in de Lounge. We hebben geluk en ontmoeten de president/co-owner van AMaWaterways Rudi Schreiner en partner executive vice president & co-owner Kristin Karst in het bijzijn van Kamphuisen.
Rudi Schreiner en zijn charmante partner maken ondanks een altijd volle agenda even tijd voor de krant. Morgen wordt in Porto een schip van de firma gedoopt en daar moeten ze vanzelfsprekend aanwezig zijn. “Een van de gasten kennen we allemaal, vertelt Schreiner, “dat is de baas van Sandeman Sherry.” Zonder twijfel geven we toe dat een doop op de Douro niet saai kan zijn, zeker niet wanneer het label van Sandeman aan het aperitief hangt.

 

Voor de eerste keer aan boord van dit schip, zijn beiden verrast over stijl en uitvoering. Voor het AmaWaterway management met het hoofdkantoor in Chatsworth kort bij Los Angeles, zijn ze erg veel onderweg. Niettemin ervaren zij zelf menige riviercruise met veel plezier. “Zo nu en dan begeven we ons graag tussen onze gasten. Weg van de snelweg, rust op de rivier, vrijheid van water en schepen. De mooiste en meest comfortabele manier van reizen, is met schepen die modern-eigentijds zijn ingericht en waarin onze gasten zich koesteren. Een AmaWaterways experience!"
"In de kwaliteit en samenwerking met Scheepswerf Vahali hebben wij fiducie. Kamphuisen Shipping bv heeft voor ons het tiende schip gebouwd. Wij geven het concept aan; zij hebben cart blanche in uitvoering. Koert en Marjan hebben ons vertrouwen. Wij vinden dit een schitterend schip, maar gaan er van uit – niet zonder knipoog – dat de volgende nog mooier is,” aldus Rudi Schreiner.

Myramar
“Er zit nog uitbreiding in Ama­Waterways”, vertelt Kamphuisen. “De firma vaart op de Seine en binnenkort willen we een schip bouwen voor de rivier Irrawaddi in Myramar. Daarnaast zijn er twee Rhinecruisers voor 2014 gepland en eveneens twee in 2015. In het ontwerp en de exploitatie van de schepen kijken we naar prijs en organisatorisch voordeel. Naast gastverwennerij liggen de accenten op doordachte gebruikerskwaliteit, duurzaamheid, een excellent navigatiesysteem en exploitatiekosten. Met name Klimaatservice kan nu online meekijken in onze pc wat er eventueel aan het luchtverversingssysteem schort en op afstand adviseren. Dat kan bijvoorbeeld veel service en kilometers besparen. Aan Vahali-directeur Vincent Becker hebben we een medewerker in organisatie maar ook in innovatie. Hoe modern de schepen ook zijn, techniek en wetgeving veranderen voortdurend. Scheepsbouwers moeten daar op anticiperen.”

Kapitein Jan de Bruin is nog niet aan boord, niettemin is hij het die dit schip weer invaart en bevaart totdat de volgende weer zover is. Mooi werk, met een whirlpool achter de stuurhut, een bril die zonlicht filtert en kijk op het leven en werk focust.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -