Shipyard De Hoop Lobith levert aan Vantage Travel uit Boston de Rhinecruiser River Splendor als nummer twee uit een serie van drie. River Discovery II zat in het voorprogramma 2011 en de River Venture volgt over een paar weken als toegift, waarmee het cruiseseizoen is geopend!
(foto’s Johan de Witte)
Henry R. Lewis, oprichter en Chief Executive Officer van Vantage Travel, realiseerde zijn droom in 1983 om gewone, energieke vakantiegangers met uitstekend georganiseerde tours, plus waarde voor hun reisdollars, van de wereld te laten genieten. Vantage Travel creëert en verkoopt eigen luxe reizen naar meer dan 80 landen op alle zeven continenten. Het Vantage-hoofdkantoor in Boston en kantoren in Boedapest, Beijing, Buenos Aires, Opatija, en Kaapstad bieden naast Rhinecruises nog zestig andere reis- uitdagingen.
One-stop-shop De Hoop
Een nieuw schip zoals deze River Splendor begint bij de Hoop met een leeg vel papier. Als het wegvaart is het specifiek. Vanaf eigen tekentafel wordt de kiel gelegd voor een schip wat als totaal concept wordt opgeleverd, inclusief bloemen op tafel. Dat geldt niet alleen voor Rhinecruisers, maar ook voor inmiddels honderden bouwnummers zoals ook diverse typen offshore-schepen, ingericht voor bijvoorbeeld Oceanografie evenals innovatieve ontwerpen die op de tekentafel liggen en worden voorzien van hybride voorstuwing met LNG als brandstof.
De Hoop investeert voortdurend in ontwerp en experimenteert met rompvorm langs de grenzen van natuurwetten. Een uitzonderlijk geavanceerde brandsnijmachine speelt in de nieuwbouw een hoofdrol. De machine is uniek in de wereld, functioneert overeenkomstig en geeft de Lobithse Shipyard in combinatie met hoogwaardige technologie, een ijzersterke positie in scheepsbouwcompetitie. De Hoop is hiermee niet afhankelijk van externe cascobouw en speelt hiermee haar eigen partituur!
Op volle toeren
Patrick Janssens, eigenaar van De Hoop met werven in Lobith en Foxhol in Foxhol: “Met de oplevering van drie nieuwbouwschepen en diverse in reparatie en upgrades van bestaande cruiseschepen draaien we op volle toeren. Vantage Travel is voor ons een gewaardeerde klant, waarvoor onze mensen zich 100 procent inzetten en mooi afwerken uitdaging is.”
“Langszij de ponton van Shiprepair in de gewezen douanehaven, bouwen we op het ogenblik nieuwe units in voor het waste-management aan boord van de cruisers. Regelgeving op de rivier volgt steeds meer de ballast- en afvalregels van de zeevaart. De tweede generatie cruisers geven we een total-refit en worden bijvoorbeeld voorzien van French balcony’s. Repair is onze quick-fit service voor binnenschepen en riviercruisers.
De cruisebranche heeft zich de laatste jaren vermenigvuldigd en vraagt in de wintermaanden om onderhoud voor de schepen. Het uitbesteden hiervan ligt bij diverse firma’s in de lijn van modern management”, aldus Patrick Janssens, die het vak als boeiend kenmerkt.
State of the art
Aan boord van deze 135 meter ontmoeten we kapitein Roger Spoor voor wie varen leven is en die reeds lang geleden zijn debuut op de Moezel had. Nog even zeevaart en loodswerk en nu al weer een aantal jaren bij Vantage Travel aan boord. Het tijdstip van de laatste dag voor inschepen in combinatie met een dwingende beat op zijn telefoon laten hem geen keus en hij zegt: “Kom straks tijdens de lunch aan tafel; dan hebben we even tijd.”
Wij gaan kijken op deze state of the art cruiser waar 176 passagiers onderdak vinden in 12 suites, 8 single en 72 cabines met natuurlijk overal wifi.
Bijzonder zijn de drie volledige dekken. De relatief kleine stuurhut neemt zo min mogelijk passagier omfort weg en duikt snel voor bruggen. Na de splendid keuken in bedrijf te hebben gezien durven we hier wel aan tafel en treffen we Roger Spoor en collega-kapitein Siegbert Schröder, “Seit mehr als 30 jahr auf’s wasser”!
Uit de bijenkorf van dekken en cabines stromen personeel en medewerkers als een internationaal gezelschap op de lunch af.
Sterren
“Dit schip”, zegt Spoor, “loopt met tweemaal 1000 pk Caterpillar als een haas. We weten van de Discovery II – zelfde onderwaterschip – dat er een besparing van Amsterdam-Budapest in zit van meer dan 3 ton. Een zeer efficiënt ontwerp van de scheepsromp. De kopbesturing is een Veth Compact Jet. Het schip vaart zichzelf.”
“We beschikken over de nieuwste water-en energiebesparende functies aan boord. Als bijzonderheid heeft onze Captain’s Lounge op het achterschip een hydraulisch te openen dak. Binnen maar toch buiten!”
“In de laatste dagen aan de werf met zo’n nieuw schip, staat er ook stress op het menu. Morgen hebben we een kort reisje naar Amsterdam. Daarna richting Antwerpen ,waar het schip wordt gedoopt. De 17e maart inschepen in Amsterdam voor Budapest, daar hebben we zin in.”
Het is een mooi schip volgens de kapitein. We storen ons niet aan de criteria van Michelin en geven de River Splendor voor schip, bemanning, keuken en voorkomende bediening een paar sterren.
(Johan de Witte)