Met zichtbare invloeden van slijp- en laswerk, waarbij deze winter de verf in de pot bleef, was de Luana toe aan een make-up en schoof ze het ‘maritiem beautycentrum’ te Lemmer in om er afgelopen dinsdag als een 135 meter lange VeKa -reclameposter uit te voorschijn te komen. Royal Tankers is de opdrachtgever en om het betaalbaar te houden dirigeerde FTS Hofftrans de Luana regelrecht naar de laadpier.
Doop
Reeds op de 18e december werd de Luana in de 1ste Eemhaven gedoopt. Aan het voorschip nam Luc Braams de microfoon en hield zijn publiek voor dat deze nog onafgeschminkte nieuwbouwtanker uit de kraamkamer van VeKa was gehaald om te worden gedoopt tijdens de jaarlijkse Burando-kerstborrel.
Indrukwekkend standaard. (foto’s Johan de Witte)
Alex van ‘t Hoff vertelde dat Burando alleen bouwt als er werk is. De baas van VeKa kreeg de handen op elkaar voor een puntige toespraak over zaken doen in ‘de nieuwe werkelijkheid’, over durf en vertrouwen van zijn opdrachtgever maar stond eveneens stil bij de Burando-partner Bernard Muller, die kampt met zijn gezondheid. Hiervoor appelleerde hij aan de Stichting ALS.
Zeer charmant en een tikje nerveus voor de eer en missie het in één keer goed te doen knalden de Burando-employees Trees Wageveld en Patricia van Zwet de fles Bollinger tegen de scheepshuid aan scherven, begeleid door: “Wij wensen schip en bemanning behouden vaart”, waarvoor donderend applaus!
IJsbreken
Een goede maand later is de tanker kant-en-klaar en komt hij van top tot teen in de tjet de Veka-hal in Lemmer uit met bestemming Rotterdam. Aan het roer van deze 135 x 15 meter en dik 6.000 ton grote Luana (genoemd naar een dochter van Prins Friso en Mabel) staat John Pekaar. “Gelukkig was er nog geen ijs buiten de Lemmer en van Lelystad naar Amsterdam lag er overwegend dun ijs. Niet zo erg dus; ijsbreken met een splinternieuw schip is maar niks.”
We zijn ‘s morgens aan boord tijdens de wisseling van de wacht in de Europoort. Martin Vader uit Den Helder neemt het over met als opdracht: bij Eurotank oostzijde 6.000 ton RMK 850 laden voor een bunkertje. “Blij dat we weer aan het werk kunnen en de warme lading het trunkdek weer begaanbaar maakt. Afbouwen en verven in zo’n hal is leuk en interessant maar moet niet te lang duren.”
Tijd voor de fotoshoot, de Luana ligt op vertrek. Met zon en een beetje nevel in het Europoort- decor is succes verzekerd. We duiken de machinekamer in waar tweemaal 1300 Cummins de kop boven de fundatie uitsteken. Ruimte genoeg hier. Over het trunkdek ‘schaatsen’ we over de bevroren rijp langs een installatie waar vijf weken geleden nog alles aan moest gebeuren en die nu commentaarloos netjes is.
Mooie ‘boot’
Pet af voor de VeKa-jongens in Werkendam en onderaannemers die het met de weersomstandigheden nou niet bepaald troffen. Voorop weer een geweldige Van Wijk-bunkermast, beneden ontdekken we twee Verhaar-boegschroeven en om de lading warm te houden een
Heatmaster-ketel. “De Luana is een type C-tanker en heeft achttien tanks met vier Bornemann-pompen”, vertelt de technische man van Burando Hans Hooijmans.
“Ondanks de winter is hij in krap drie maanden afgebouwd. VeKa heeft opnieuw een goede prestatie geleverd. Het is een Chinees casco, standaard uitgevoerd en wat ik van de jongens aan boord gehoord hebt, is het een mooie ‘boot’ om mee te varen en daar doen we iedere keer weer ons best voor.”
Wanneer we Burando bellen met de vraag “hoe de toekomst betreffende nieuwbouw eruit ziet”, is het antwoord: “Alleen als FTS Hoftrans er werk voor heeft.”
(Johan de Witte)