Vanaf ruime afstand op het open water zie je niet zo direct de verschillen tussen de schepen die schuil gaan achter de met rood afgezette gele rand langs de boeg. Toen we op het Kanaal van Terneuzen naar Gent aan boord gingen van het het laatst opgeleverde nieuwbouwschip van Rederij Somtrans N.V. beseffen we pas goed de verschillen die optreden als je lengte en breedte geprojecteerd ziet tegen de achtergrond van het vaste land.
(foto’s Hans Heiligers)
In het stuurhuis van mts Somtrans XXXIII krijgen wij van superintendent Ben Grootenboer een overheerlijke koffie van het type ‘elk kopje vers gezet’. De inrichting van het stuurhuis en de lessenaar is een hechte balans tussen de zakelijke professionaliteit van instrumenten en computers binnen een comfortabele en vooral huiselijk maritieme omgeving waar de bemanning veel tijd doorbrengt. Goed voor het werkklimaat en goed voor de onderlinge sfeer en met dank aan Verveer Scheepsbetimmeringen en de jubilerende Dick den Hollander, die samen dat concept op dezelfde wijze hebben doorgevoerd naar de woning en verblijven van de bemanning.
Imposant
Vanaf onze comfortabele plaats op de bank rond de tafel in het stuurhuis kunnen we zien welke bewoners in Sas van Gent hun dakgoten nog moeten ontdoen van alle cadeautjes die de herfst daar ongevraagd bezorgde. Andersom zien de bewoners langs het kanaal een imposant schip boven hun voortuin. Hoe je het ook omschrijft: de 135,00 x 16,20 meter tellende afmeting van het schip wordt in deze omgeving treffend en op de juiste waardering in beeld gebracht.
Ing. Ubbo Rommerts moest het bij zijn eerste presentatie van het ontwerp van de Somtrans XXXIII tegenover Rensen-Driessen Shipbuilding doen met 3D-beelden zonder deze treffende omgevingsfactoren. Toch maakte hij daarmee het bouwplan niet minder indrukwekkend: een schip van 135.00 x 16.20 met een holte van 6.20 dat uiteindelijk zou resulteren in een meetbrief van 7.845 ton. Door toepassing van een Scheldehuid stond zijn plan ook nog eens borg voor realisatie van twaalf tanks met een individuele inhoud van maar liefst 685 m3. Het waren niet de enige bouwplannen die voor Rederij Somtrans N.V. werden gemaakt.
Vier schepen
Gezamenlijk zouden er vier 135.00 meter schepen worden gebouwd, twee van het type ‘Alpheus XL’ van 16,20 meter breed en twee van het type ‘New Friendship’ met een breedte van 15,00 meter. Het mts Somtrans XXX werd onlangs met die laatste maatvoering in de vaart gebracht, mts Somtrans XXXI en mts Somtrans XXXII zullen volgens planning eind dit jaar en 1e kwartaal 2013 door TeamCo Shipyard in Heusden worden opgeleverd.
Het door Rensen-Driessen Shipbuilding geleverde casco van mts Somtrans XXXIII is onder Lloyds klasse gebouwd in China. Zoals gebruikelijk bezoekt Ubbo Rommerts tijdens de afbouw de werf, waarbij het belangrijke onderwerp stabiliteit steevast op de agenda staat. Elk schip heeft zijn eigen grootheden en gedragingen die niet met andere te vergelijken zijn. En dat bekijk je dan ook nog eens in relatie tot de beschikbaarheid van wel of geen waterdichte deuren, ventilatiepunten, ontluchting enzovoort. Om het geheel af te ronden leverde Rommerts Shipdesign eveneens het Tanker Stability Check-programma.
ABC-motoren
Erich Urban heeft bij Somtrans veel ervaring met de grootste schepen van de rederij en die staat van dienst bezorgde hem een plaats als kapitein op ‘de XXXIII’ . Hij heeft voor de overstap naar zijn nieuwe schip zo lang mogelijk op zijn vorige Somtrans XI gevaren maar de laatste drie weken heeft hij in Heusden doorgebracht om zijn schip van buiten en binnen te leren kennen.
Natuurlijk is hij stolz op het nieuwe schip waarop hij ons een uitgebreide rondleiding geeft. In het voorschip staan een Cummins-generatorset en een Caterpillar C32 van 700 pk die onder meer de Verhaar-Omega boegschroef met een diameter van 1300 millimeter aandrijft. Het pompwerk werd toevertrouwd aan Allpumps en Marflex.
Als we Erich complimenten maken voor het schilderwerk op dek, blijkt dat het nog maar om de grondlaag gaat: oei. We dalen af in de machinekamer waarbij Erich ons zegt dat hij het voor de foto jammer vindt dat de tweede laklaag nog niet overal is aangebracht. Als een vanzelfsprekendheid zien we in de ruimte een koppel in het originele groene jasje gestoken ABC-motoren. “Zes cilinders van 1.800 pk per stuk”, zegt Erich.
Veertiende afbouw
En nu het nieuwe schip aan zijn eerste reis gaat beginnen zal Ben Grootenboer van boord gaan en voor Rederij Somtrans N.V. naast zijn functie van superintendent het eerste half jaar vooral veelvuldig te zien zijn als projectleider tijdens de afbouw van de andere schepen. Op ons verzoek gaat hij het rijtje eens langs en stelt vast dat dit zijn veertiende afbouw was die hij voor zijn werkgever begeleidde. Ben Grootenboer doet dat met veel kennis en met veel plezier. In samenhang met de stevige relatie tussen Ronald Somers, Rensen-Driessen Shipbuilding en Teamco Shipyard vormt dat een succesvolle combinatie.
(Hans Heiligers)