Als we op de werf van Bodewes op zoek gaan naar mts Ulekrite, ligt het schip naast het zusterschip mts Blikplaat, dat twee maanden eerder werd opgeleverd. We horen dat het mts Blikplaat zonder uitzondering voldoet aan de verwachtingen en we horen dat dit ook geldt voor de bevrachting. De schipper schrijft inmiddels het aantal reizen al met twee cijfers in het logboek.
Vandaag wordt het mts Ulekrite opgeleverd en de leveranciers en onderaannemers kunnen tegelijkertijd bij mts Blikplaat meteen wat zaken nalopen: een goede planning. Onder hen zijn er ook een aantal die na het werk aan de twee tankers opnieuw hun diensten aan Bodewes gaan verlenen voor de afbouw van drie drogeladingschepen van 110 meter die eveneens langs de afbouwkade liggen afgemeerd.
De Ulekrite bij Vlissingen. (foto Hans Heiligers)
Moeilijk te bezeilen
Het mts Ulekrite is genoemd naar de verbinding tussen de Folkertsleat en het Siegersdiep bij Earnewald in Friesland. Zo af en toe wordt dit vaarwater opgenomen in een van de wedstrijddagen van het SKS Skûtsjesilen en zorgt dan steevast voor slapeloze nachten van schippers en bemanning. De Ulekrite is door haar vele bochten moeilijk te bezeilen en zorgt daardoor meer dan eens voor geringe snelheid en verminderde roerdruk. Tijdens het varen in het weekeinde met de familie is dat niet zo erg maar binnen het wedstrijdverband is voor het kruisen de uiterste scherpzinnigheid van de bemanning geboden.
Plouvier
Het mts Ulekrite is een ruimschoots bewezen succesvolle Damen River Tanker type 950C van 86,00 x 9,50 x 3,30 meter, waarvan het casco onder klasse van Bureau Veritas gebouwd is op de Poolse Damen-werf Stoczinia Kozle Serwis in Kozle. Het schip meet 1.746 ton.
Waar we op andere schepen van dit type op het voorschip een goed geïsoleerde woning tegenkomen, heeft mts Ulekrite die ingeruild voor een royale machineruimte met een bordes. De boegschroefinstallatie van Van Tiem en de twee John Deere-generatorsets staan elkaar absoluut niet in de weg.
Als we vanuit het voorschip naar buiten stappen wappert de Plouvier-vlag boven ons hoofd. Het schip zal met zijn vriendelijke maatvoering voor hen in een breed gebied minerale producten en lichte chemie gaan vervoeren. Het gegalvaniseerde dekleidingwerk verbindt vijf tanks die ieder een inhoud hebben van 380 m3. Met de Redscrew-ladingpompen van Kampers kan er per uur ruim 300 m3 worden verpompt.
Klinkende namen
Ook in de machinekamer zien we veel degelijkheid en klinkende namen. De hoofdmotor is een Caterpillar type C32 die bij 1.800 toeren 1.014 pk levert. Engelaer Scheepsinterieur leverde een mooie woning en stuurhut en ook de onder hun regie uitgevoerde isolatie doorstond zonder problemen de decibellenmeting tijdens de proefvaart. De strenge wijzertjes van de meetapparatuur kwamen niet in het rood.
Al met al kijkt Alfons Brüning als productieleider nieuwbouw van Bodewes terug op een geslaagde afbouw die met een succesvolle proefvaart werd afgesloten en waarbij mts Ulekrite als bouwnummer 942 werd bijgeschreven in de sinds 1837 bijgehouden boeken van de werf. Ook de EBIS-inspectie verliep vlekkeloos en dat was voor de bemanning van Scheepvaartonderneming Ulekrite het signaal om na bijna vier maanden meteen los te maken om de eerste reis te gaan aanvangen en Millingen voorlopig even de kont te tonen.
(Hans Heiligers)