- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLady Alexandra derde in succesvolle serie sea-riverships Wijnne Barends

Lady Alexandra derde in succesvolle serie sea-riverships Wijnne Barends

- Advertentie -

Delen

Wijnne Barends nam maandag 4 juni het derde gloednieuwe sea-rivership van dit kalenderjaar in gebruik. Na de Lady Anna en de Lady Anneke kiest nu ook de Lady Alexandra het ruime sop. En daarmee is de reeks nog niet ten einde. Nog dit jaar komt nummer vier Lady Amalia in de vaart en zeer waarschijnlijk wordt de serie uitgebreid van vier naar acht. Onderhandelingen hierover zijn in een vergevorderd stadium.

Wijnne Barends is content met de prestaties van de Lady Anna en Lady Anneke. “De schepen doen het bijzonder goed”, vertelt director shipping Dirk Pol. “De schepen overtreffen onze verwachtingen.” Zo halen ze gemakkelijk de gewenste snelheid van 10 knopen – nodig voor het varen van wekelijkse cycli met reizen tot 1.000 zeemijl. Het verbruik is volgens Pol “zeer gunstig” en de stabiliteit “erg goed”.

(foto’s Jan Johan ten Have)

Dankzij die stabiliteit kunnen de schepen relatief veel vracht aan. “Wij zijn specialisten in lichte vracht, vervoeren bijvoorbeeld veel hout. De grenzen van wat wij met deze schepen kunnen vervoeren zitten niet in de stabiliteit van de schepen, maar in de hoogte van het stuurhuis, op een gegeven moment kun je niet meer over de lading heen kijken. Dankzij het relatief grote ruim kan dit type schip ook veel volume aan.”

Zuinig
De Lady Anna, Lady Anneke en nu ook de Lady Alexandra zijn relatief zuinige schepen. Dat bespaart niet alleen kosten in brandstofverbruik, maar zorgt ook voor een aantrekkelijke carbon footprint, gunstig voor het groene imago van afnemers van de vervoerde goederen. De sea-riverschepen hebben als bijkomend voordeel dat er relatief weinig voor- en natransport nodig is, waardoor de relatief dure weg- of spoorkilometers tot een minimum worden beperkt.
Het ontwerp van dit scheepstype komt uit de koker van Wijnne Barends, Groningen Shipyard, Conoship in Groningen en De Groot in Leek. “In nauwe en uitstekende samenwerking zijn we gekomen tot een ontwerp. En omdat je op papier alles kunt verzinnen, berekenen en engineeren, hebben we voor de bouw van het eerste casco een modeltest gedaan bij DST in Duisburg, specialist in modeltesten voor de binnenvaart en varen bij lage waterstanden.” Ook het Marin in Wageningen leverde een bijdrage in de vorm van hydrodynamisch onderzoek tijdens de modeltest. “Het was een uitvoerig traject, maar het resultaat mag er zijn. De prestaties zijn optimaal”, zegt Pol

Participant
Bij deze volledige serie werkt Wijnne Barends met varende participanten: de kapiteins zijn mede-eigenaar van de schepen. Varend participant van de Lady Alexandra is de Poolse kapitein Krzysztof Birunt.
“De varende participant is zelf medeverantwoordelijk voor de bedrijfsvoering”, zegt Pol. “Dat stimuleert de betrokkenheid; hij heeft er zelf alle belang bij om bijvoorbeeld tijdig te leveren en ladingschade te voorkomen. Wij zijn bijzonder content dat Birunt en nog zeven andere ervaren en gedreven kapiteins bereid zijn om mede te investeren in dit project. Dit is een teken van groot vertrouwen in ons en daarvoor zijn wij hen absoluut dankbaar.”

Alexandra
Doopvrouwe van de Lady Alexandra is Alexandra van Meer-de Jong Luneau, dochter van Spliethoff-commissaris Van Meer. Wijnne Barends is grotendeels in handen van de Spliethoff Group. De Lady Alexandra draagt daarnaast een naam die ook veelvuldig voorkomt in de familie Barends. Pol geeft een inkijkje in de geschiedenis van het bedrijf: “Wijnne Barends is vrijwel vanaf het begin gerund door de familie Barends. Mede-oprichter Johan Herman Wijnne verongelukte dertien jaar na oprichting van het bedrijf, hij had de twijfelachtige eer om het eerste dodelijke slachtoffer van een treinongeluk in Nederland te zijn. Barends ging alleen verder, maar behield de naam Wijnne uit respect voor zijn omgekomen vriend en zakenpartner.”
Net als bij vele andere schepen van Wijnne Barends, wordt ook dit model in serie afgenomen. “Wij kiezen veelal voor seriebouw – van drie tot acht schepen per serie – vanwege het positiespel”, legt Pol uit. “We hebben een aantal ladingen voor dit scheepstype te verdelen en dan is het praktisch om te kunnen switchen, bijvoorbeeld als een schip eens vertraging oploopt. Door met een serie soortgelijke schepen te varen kunnen wij onze klanten zo veel mogelijk zekerheid over laad- en lostijden bieden.”

De Lady Alexandra is volledig gebouwd en afgebouwd bij Groningen Shipyard in Waterhuizen. En dat Wijnne Barends ook voor de nummers vijf tot en met acht graag in zee gaat met de Groninger scheepsbouwers, is niet toevallig. De samenwerking bevalt uitstekend: “Groningen Shipyard levert kwalitatief uitstekend werk. De oplevering is altijd tijdig, ruim binnen de afgesproken termijn. De medewerkers op de werf zijn coöperatief ingesteld en – zeker niet in de laatste plaats – de prijsstelling is concurrerend.”
Dat de kwaliteit van het werk goed is, bleek tijdens de technische proefvaart. Pol: “Die zou eerst op dinsdag 29 mei plaatsvinden, maar dat vonden ze hier in Delfzijl – met het oog op de Pinksterfeesten – toch niet zo’n goed idee. Een dag later bleek dat alles – op een paar details na – helemaal in orde was.”

Opvallend
De bouw van vier en naar verwachting zelfs acht gloednieuwe schepen is in economisch roerige tijden op zijn minst opvallend te noemen. Pol beschouwt deze constatering als een compliment voor de bedrijfsvoering en legt uit: “Wijnne Barends is een kerngezond bedrijf met een structureel positieve operationele cashflow. Onze gezonde bedrijfsvoering hebben wij te danken aan keuzes die wij maakten in economische hoogtijdagen. Toen hebben wij relatief veel afgelost, waardoor onze financieringslast nu klein is en wij anticyclisch kunnen investeren.”
“Ik moet bekennen dat ik in die dagen ook wel eens twijfelde of de keuze voor aflossen in plaats van investeren wel de juiste was. Maar nu plukken wij absoluut de vruchten van ons voorzichtige beleid in het verleden. Bovendien, dit type sea-riverschip is zo’n goed concept dat deze schepen vanaf de eerste dag – dus in crisistijd – op eigen kracht aan al hun verplichtingen konden voldoen. Dat schept veel vertrouwen bij financiers en investeerders.”

(Jan Johan ten Have)

(foto’s Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -