De Tug and Workboot Company Herman Sr BV en de directie van Damen Shipyard Hardinxveld nodigden ons uit tot het bijwonen voor het dopen van de Damen Shoalbuster type 2308 Baloe 2 op vrijdag 27 april. De eer voor het dopen was aan de partner van Chris Dodewaard, Michelle Hartman. Met zichtbaar genoegen zwierde zij de fles tegen de huid, waarna lady Shoalbuster statig van de helling rolde.
Hoewel er achter de schermen aan de Baloe 2 nog wat techniek ontbrak, besloot Jack van Dodewaard de boot te dopen zoals gebruikelijk rond de verjaardag van zijn partner Wendy. Natuurlijk wilden we daar graag bij zijn. Als er een schip van de familie Dodewaard gedoopt wordt, is het altijd feest. Hiertoe werd de Damen werkhal met versierselen tot partyruimte gepromoveerd, want een beetje plaats was er wel nodig voor de familie, vrienden, de mannen die hem realiseerden en vele klanten van Damen Shipyard Hardinxveld.
Loyaliteit
Directeur Jos van Woerkum memoreerde in zijn toespraak de relatie met de familie Dodewaard. "Jack Dodewaard zijn eerste Shoalbuster 2409, Tarka (1), liep in 1995 bij Damen Bergum van stapel. Na zeven trouwe dienstjaren werd deze in 2002 ingeruild voor de nieuwe Herman. De Tarka 2, eveneens een Shoalbuster, vertrok in 2004 vanaf Hardinxveld richting Dubai in huur voor Van Oord. De Baloe, een maatje minder in afmeting dan de Tarka, kwam in zijn element op 5 april 2006. De Yogi volgde in 2008, twee jaar verder Tarka 3 en vandaag de Baloe 2."
(foto’s Johan de Witte)
Jos van Woerkum besloot zijn speech met Jack en Wendy Dodewaard te bedanken voor hun loyaliteit en vertrouwen in het Damen-product. De grote baas uit Gorinchem, Kommer Damen, ging nog even verder terug en zei dat "Jack het ondernemen niet van een vreemde had want reeds in 1948 ondertekende zijn grootvader, Herman sr, een nieuwbouwcontract met Damen. Zijn zoon Herman van Dodewaard jr liet in 1970 een sleepvlet bij Damen bouwen en in 1995 zijn we terug bij Jack die begon in Bergum. Wij als scheepsbouwers weten een schip te bouwen, maar een klant bouwt altijd een betere boot. In uitvoering en kwaliteit van de schepen hebben we van elkaar geleerd. Altijd gaan tot in details heeft ons product gemaakt tot wat het is."
Jack van Dodewaard onderstreepte dit met: "We zijn een varend praktijkobject voor de werf; elke vraag of opmerking wordt vertaald in verbetering. Dat bevalt mij." Voordat het feest begon en het buffet geopend werd, maakte hij van de gelegenheid gebruik om kapitein Ron van Eijk te bedanken voor twaalfenhalf jaar trouwe dienst.
Lichtgewicht
Als we een paar weken na de tewaterlating met Jack aan de lunch in de Damen-kantine zitten, blijkt dat we rond de jaarwisseling weer een feestje hebben als de volgende Shoalbuster, Bommel (ofwel heer Ollie B. van Marten Toonder), wordt opgeleverd.
De Baloe 2 is 23,35 x 8,60 x 2,99 meter holte. Met twee C32 Caterpillars van 850 pk elk is betrouwbaarheid troef. Voor zwaar hijswerk of het ploegen is er een demontabel A-frame geconstrueerd. De sleepketting voor de ploeg loopt door een pijp (geïntegreerd in de superstructure) op het voordek en onder de boot door, waardoor beschadiging aan de zij voorkomen wordt.
Achter de steven geeft een verticale koker van 600 x 800 millimeter support aan een zogenoemd universele paal voor multibeam en andere meetapparatuur. Deze Baloe heeft geen boeiing. Hiertoe is een wegneembare draadreling geplaatst die de werkbaarheid vergroot en gewicht c.q. kosten spaart. Naast de rubber steven zijn de overige fenders rondom de boot van Poly-Marine Service BV. Dit materiaal is verkrijgbaar in oranje, geel of zwart en heeft slechts 45 procent van het rubbergewicht, mede waardoor dit werkschip nog drijft in 2,10 meter water!
De communicatie aan boord van de Baloe 2 regelde BAMPRO, dat beschikt over ‘airtime’. Als leverancier, dealer en installateur van Seatel TVRO (televisie- en radio-ontvangst) schotels heeft BAMPRO een sterke marktpositie. Echter, een TVRO-schotel is alleen om satelliet-tv of -radio te kunnen ontvangen. De VSAT (very-small-aperture terminal) ontvangt en zendt, is daardoor geschikt voor diverse soorten van communicatie; met name internet, telefonie en remote monitoring/management. Belangrijk hierbij is de hoeveelheid gegarandeerde beschikbare bandbreedte op de satelliet. Naast de Seatel VSAT-schotels kan BAMPRO met de MTN ‘airtime’ overeenkomst opdrachtgevers zowel de hardware als een storingsvrije verbinding bieden.
Warmlopen
De junioren Chris en Erwin van Dodewaard exploiteren elk een schip onder hun eigen naam, waarmee ze zich zachtjes warm lopen voor het moment dat Jack een tandje mindert. Erwin staat aan het roer van de Multicat Yogi en Chris is van de technische dienst en personeelzaken en studeert management/recht/economie.
Zoon Jerry heeft niets met water (zie clownzassie.nl), maar alles met de website www.hermansr.com. Last but not least: An Nossa is van origine een Colombiaanse en is de dame die, samen met Wendy, kantoor houdt en de telefoon beantwoordt.
(Johan de Witte)
(foto’s Johan de Witte)