Wanneer de Provider in de lome zomerzon vanaf het Vuile Gat de Volkerak binnendraait, spoelt zijn boeggolf heimwee tegen het talud. "Als ik het nog eens over kon doen meneer, dan werd ik zo wéér schipper", zegt een oude baas genietend aan de waterkant.
Even later ligt de Provider tegen de palen en stappen we aan boord. Een en al bedrijvigheid. Zoals altijd tracing en nog eens tracing, het karwei in de afbouw dat op een chemicaliëntanker niet als eerste finisht. Meteen spuwen de Marflex-deepwells de ballast driftig overboord. Proefvaart, installatie en pompbedrijf zijn geslaagd. Het zwaartepunt voor een chemicaliëntanker ligt niet meer op vaartechniek, maar meer op technisch management.
Routine tackelt hier de onvolkomenheden; techniek vereenvoudigt en verwijst het ‘Nooit Volmaakt’ naar de tijd toen die oude baas begon! Immers, het is niet de eerste die in het Tsjechische Usti is gebouwd en door Euromaritime Scheepsbouw BV kant-en-klaar wordt opgeleverd. Ook kapitein en mede-eigenaar Eric Nieman van Provider Scheepvaartbedrijf BV te Bunnik kent reeds de ‘hoed en de rand’ van de branche. Op diverse schepen stond hij al aan het roer, niettemin heeft deze nieuwe duplex roestvaststalen tanker weer een paar nieuwe eigenschappen.
Gepoetst
Terwijl de maten 110 x 11,45 meter en 2.823 ton niet bijzonder zijn, ligt hier de schoonheid aan dek van De Jong Pijpleidingfabriek uit Sliedrecht. Het midscheeps manifold waar de ‘flow’ van de acht tanks bij elkaar komt, dwingt met zijn RVS equipment bewondering af en bewijst superieure scheepsbouwkwaliteit.
Ondanks de voor de leek schijnbare ingewikkeldheid van dit laad- en lossysteem is het gebruik met een automatische foutcorrectie veilig en logisch werkbaar. Twee butterwasmachines in elk van de acht RVS tanks houden de zaak proper. Vuil waswater en restproduct worden via drie grote slobtanks afgegeven.
Een Verhaar-boegschroef stuurt het voorschip. Een Rullens-installatie zorgt hier voor licht en Konutherm voor warmte. De Provider is Caterpillar powered; EBR stond garant voor het stuurhuis en Johan de Leeuw timmerde comfort. Dacom leverde het nautisch pakket, dat Alphatron in bedrijf stelde. Roeren van De Waal houden de Provider in het vaarwater. En als bijzondere eigenschap kan nog worden aangemerkt dat de scheepsbel gepoetst is en het voor maritiem geëngageerden een feest is om de kwaliteit van de Provider waar te nemen.
TankMatch
Er zit chemie tussen TankMatch en mts Provider, ofwel: de bekende broker zorgt voor lading. Voor ons een prima gelegenheid om het gerucht over een nieuw kantoor te checken: we begeven ons naar Werkendam. Directeur André Nieman ontvangt ons op de derde etage van een splinternieuw kantoorgebouw langszij de Biesboschhaven Noord 12.
TankMatch betrok onlangs een splinternieuw kantoorgebouw aan de Biesboschhaven Noord. (foto’s Johan de Witte)
Nieman? Een broer van….jawel! Vragen waarom TankMatch met zijn kantoor zo’n 150 meter naar het westen is verhuisd, blijkt als we op de derde staan niet langer relevant. Vanuit een wit, modern bemeubeld glazen kantoor kijken we vrijwel 360 graden onbelemmerd over de Beneden- en Nieuwe Merwede. Nieuwbouw in de Beatrix- en Biesboschhaven ligt aan onze voeten en natuur tot aan de einder. Schitterend! Werken in een transparante sfeer waar wanden en deuren uit glas bestaan, genereert een weidse blik en vertaalt vrijheid.
"Sinds we met Tankmatch in 2007 van start gingen, zijn we gegroeid naar negen medewerkers. De oude locatie werd daardoor te krap en we waren aan een nieuwe jas toe. Met dit mooie kantoor zijn we erg blij en zitten we als bevrachters bovenop ons werk. Het inspireert", zegt Nieman, die eens zelf aan het roer in de tankvaart stond en als zodanig de ‘ins and outs’ kent, evenals hij nog het ‘maritieme accent’ beheerst. Want om in een markt waarin de economie vandaag de dag geen haast heeft een vloot permanent in beweging te houden, moet je als Tankmatch-team op je qui-vive zijn.
TankMatch Werkendam stuurt 24 schepen aan. TankMatch in Hamburg heeft de regie van 14 schepen.
(Johan de Witte)