Shipyard Damen Hardinxveld leverde met het zusterschip Cronus een tweede Multicat aan Van Oord. De Oceanus werd reeds in november 2011 opgeleverd. De werkschepen kregen forse afmetingen om de zelfvarende Van Oord-cutterzuigers Athenea en Artemis te assisteren. Het specifieke ontwerp en de uitvoering zijn een samenwerking tussen Van Oord en Damen.
Wat kan iemand het enorm naar zijn zin hebben op zo’n open dag van de Cronus, die Shipyard Damen Hardinxveld realiseerde maar die wegens zijn fysieke afmetingen in Gorinchem werd opgeleverd. Als de ontvangstruimte zich vult met genodigden, gidst Josien Damen een kleine groep door haar ‘visserij-expositie’ die haar betrokkenheid met deze branche onderstreept. Met de doopvrouw Kora Huijser, die 32 jaar bij van Oord werkt en als chef personnel officer fleet regelmatig contact heeft met 850 mannen op de vloot, mogen we al even kennis maken. De mooiste baan ter wereld vindt zij.
CEO Pieter van Oord zou later in zijn spitse toespraak benadrukken dat men als men kapitein wil worden, ook goed met Kora op moet kunnen schieten. Hij vertaalde haar karakter in stabiel, loyaal en eigenzinnig. Een vertrouwenspersoon met wie hij nog lang hoopt samen te werken!
Voordat zij de Cronus zal gaan dopen, stelt Kommer Damen het gezelschap voor om door een gedeelte van zijn bedrijf te lopen, waar het summum aan werk- en supportschepen op een rijtje staan. Nu pas zie je de geveegde onderwaterlijn plus vier schroeven die de bron van snelheid prijsgeven.
Het gezelschap ligt nu op koers naar de waterkant. Kora Huijser betreedt het dooppodium. Nog hangt de fles onaangeroerd in de namiddagzon. “Ik doop u Cronus en wens u en bemanning een behouden vaart.” Altijd die spanning, een droge knal, bruisende champagne langs de scheepshuid en applaus. Als men na toost, buffet en speeches op weg naar huis de Damen Shipyards-poort passeert, beseft men: dit is Hollands Glorie!
U vraagt en Damen bouwt
Maar we komen naar Gorinchem voor de techniek van de Cronus en waarom hij gebouwd is. Dit type is de grootste die Damen ooit bouwde. “Deze Multicat is afgestemd op ons werk”, zei Pieter van Oord aan de microfoon. “Op de werkvloer wordt bepaald wat er nodig is aan boord. Bagger en aannemerij is voortdurend innoveren.”
Kommer Damen: “Beide schepen hebben meer holte en aanpassing op uitvoering gekregen dan standaard. Je kunt met Multicats altijd discussiëren over de uitvoering en equipment. De vraag wat is, wat heeft functie? Wij maken het!”
Directeur Jos van Woerkum van Damen Hardinxveld: “Verschillende keren hebben we geprobeerd om een Multicat aan Van Oord te verkopen. Het is in ons voordeel dat de Van Oord-werkzaamheden aanleiding zijn voor het gebruik van Multicats en het met de Oceanus en Cronus gelukt is. We wensen Van Oord er veel succes mee.”
(foto’s Johan de Witte)
Hij memoreerde tevens aan het werk van de pas gepensioneerde Piet Vos, die 37 jaar lang schepen voor Van Oord ontwierp en daarbij altijd in was voor technische ontwikkeling. “Geweldig vak,” aldus Piet. “365 dagen had ik het naar mijn zin, ofschoon dit door mijn gezin wel eens als een afwijking werd ervaren. Vroeger was uitvoering nog een vader-op-zoon-verhaal. Ze voelden aan het zand en zeiden het gaat zo veel kosten. We gingen van 6.000 naar 40.000 cbm-schepen, er kwam ergonomie in ’t spel; dat deed schepen veranderen. Het ging van analoog naar digitaal. Nu is de baggerij hightech-business.”
Duurzaam
De lengte van de Cronus is 32,68 meter, de breedte 12,50 en het vaartuig heeft overeenkomstig Van Oords wens 4,52 meter holte, waardoor het werkdek 1,10 meter boven de waterlijn ligt. Op het voordek heeft de Cronus een Double-D 340 tonmeter kraan, een tweede op het achterdek is een 80 tonmeter, beide in huisstijl Van Oords blauw! De Kraaijeveld lier trekt 150 ton.
De twee type 3508 geïnstalleerde Caterpillars hebben gezamenlijk 1640 kW vermogen. Voor de hydrauliek en energie aan boord staan een Cat C9 en nog tweemaal C4 garant. Heinen en Hopman regelt het klimaat van 45 graden buiten en 36 graden watertemperatuur naar 25 graden binnen. Strago Electro installeerde zoals gebruikelijk functie en apparatuur.
Volgens de betrokken projectleiders Gerrit Janssen (Van Oord) en Wim de Bruin (Damen) is je hart verliezen aan scheepsbouw niet het slechtste wat je kan overkomen. “Schepen zijn altijd uniek en het blijft boeiend om in ontwikkeling mee te gaan om perfecte kwaliteit af te leveren. Materiaal houden we zoveel mogelijk uniform, zodat spare parts overal op de plank liggen. De schepen hebben ‘unrestricted navigation class’; dan moet je met merkkeuze ook zorgen overal dicht bij vestigingen te zijn voor vervanging of reparatie.”
Niet voor niets is de handelswaarde van een Damen-product op de tweedehandsmarkt niet aan inflatie onderhevig.
(Johan de Witte)