Al negen jaar vervoert Meine van der Knaap uit Krimpen aan de Lek in opdracht van Van Uden logistics Heineken-exportbier van de fabriek in Zoeterwoude via Alphen aan de Rijn naar de Rotterdamse en Antwerpse haven. In die periode vervoerde Van der Knaap voor elke wereldburger één flesje bier, ofwel in totaal circa 7 miljard flesjes. Dat aantal wordt de komende negen jaar minimaal verdubbeld, want met het onlangs bij scheepswerf Jooren afgebouwde containerschip For-Ever heeft de eigenaar de vervoerscapaciteit aanzienlijk verhoogd.
Onder de extra brede gangboorden kan de For-Ever 1.000 ton ballast zetten. (foto’s Jan Hoek)
De For-Ever heeft een afmeting van 90 x 10,50 meter. Door een uitgekiende indeling en de mogelijkheid om onder de brede gangboorden (1,45 meter) 1.000 ton ballast te zetten, kan de For-Ever maar liefst 52 containers kwijt, in plaats van de gebruikelijke 36 containers. Waar andere schepen moeten wachten voor de spoorbrug bij Gouda, vaart de For-Ever probleemloos onder de 7 meter door. Die vaaromgeving zorgde voor de naam van het type schip: Gouwenaar.
Met drie lagen containers vervoert de 1883 ton metende For-Ever 104 TEU. Met andere woorden: de For-Ever houdt daardoor elke keer 52 vrachtwagens van de weg.
Dubbellaags woning
Ook Veth Propulsion leverde een bijdrage een de grotere laadruimte. Naast de motoren staan de Veth Z-Drives in de breedte van het schip. De innovatieve roerpropeller is op maat gemaakt en de fundatie is aangepast aan de vorm van het schip. Bij de proefvaart bleek het volgeladen containerschip vanaf 17 kilometer binnen 105 meter helemaal stil te liggen, waar 305 het wettelijke vereiste is.
Bij het achteruit varen haalde de For-Ever een snelheid van 10 tot 11 kilomter. De Z-Drive, die 360 graden kan draaien, is aangesloten op twee Scania-motoren van 525 pk elk. Eigenaar Van der Knaap heeft voor de bedrijfszekerheid bewust gekozen voor twee motoren, evenals twee radarsystemen en twee boegschroeven. De twee kopschroeven van 350 pk met stuurrooster hebben enorm veel kracht.
In feite is de For-Ever één grote innovatie. Bert Duijzer, technisch manager bij de Werkendamse Concordia-groep, leverde met de For-Ever, in nauw overleg met eigenaar Meine van der Knaap en Van Uden, een schip op maat. Een dubbellaags woning op een zeer kort achterdek, een kleine machinekamer voorop, brede gangboorden en unieke ballasttanks maken het mogelijk dat de capaciteit van een containerschip met een dergelijke afmeting maar liefst met 40 procent verhoogd is.
De woonruimte is weliswaar wat kleiner, maar ook hier is op een uitgekiende manier met de ruimte omgegaan. Het is een bijzonder idee dat zich boven het keukengedeelte de door Van Wijk Stuurhuizen geleverde stuurhut van 5,50 meter breed en 3,45 meter diep bevindt.
Droom
Ik zit aan tafel met een zichtbaar trotse Meine van der Knaap en zijn echtgenote Jeanette. “We kregen van Van Uden de vraag om een schip te bouwen dat met minimale maten zo veel mogelijk containers kan vervoeren. We zijn met onder andere Concordia en de ontwerpers Groenendijk & Soetermeer om tafel gaan zitten, met als uiteindelijk resultaat de For-Ever.”
“Alles is zeer snel gegaan; van het ondertekenen van het contract tot en met de oplevering heeft nog geen jaar geduurd. Het casco uit Orsova is geweldig strak; daar zit nog geen kilo plamuur op. Ik ben vier maal op de scheepswerf in Roemenië geweest. Het is qua bouw een voor de werf afwijkend schip en ik wilde, als praktijkmens, graag zelf (mede)begeleiden.”
“Ook tijdens de afbouw bij scheepswerf Jooren ben ik vanaf dag één aanwezig geweest. Bert Duijzer van Concordia voorspelde mij dat ik, zoals bijna elke schipper tijdens een afbouw, driemaal uit mijn dak zou gaan.” “Hij had ongelijk, want het is geen één keer gebeurd. We kijken terug op een geweldige afbouwperiode; de communicatie op de werf is perfect en met het eindresultaat is een droom van mij waargemaakt.”
Van Uden
“We hebben een contract met Van Uden voor negen jaar, met een optie van nog eens vijf jaar. We voelen ons op het water als een vis in het water.”
“Op mijn 18e had ik met de 35 meter lange en 220 ton metende Risico Junior mijn eerste schip. Later volgde de eerste For-Ever (ex-Mino); daarna kocht ik weer een For-Ever, het schip van mijn vader.”
Er volgde een periode met veel pech: een roefbrand en later een gezonken schip. “Ik ben wat andere dingen gaan doen, maar het water bleef trekken en ik heb toen de For-Ever II gekocht. Dat schip heb ik nu ingeruild bij Concordia voor het huidige schip.”
“We gaan week op-week af met Benny Blocken, een Belg voor wie ik vroeger heb gewerkt. Als we thuis zijn, dan zitten we nog steeds op het water, want we wonen op een ark.”
Op 3 maart was de open dag. Voor die gelegenheid lag de For-Ever aan de wal bij het Alpherium, de terminal in Alphen. Daar vertrekt jaarlijks 9 miljoen hectoliter Heineken-exportbier per binnenvaartschip naar de havens Rotterdam en Antwerpen. Voor de open dag was er in ieder geval voldoende bier voorhanden.
(Jan Hoek)
Kan die For-ever tussen Nieuwerkerk en Gouda wat minder hard varen ,,,,,Alles gaat zo naar de donder.
BVD gr peter