- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Marjon: recordprestatie VeKa en Werkendam

Mts Marjon: recordprestatie VeKa en Werkendam

- Advertentie -

Delen

Je ziet bij bedrijven weleens een wandtegel waarop te lezen staat dat ze voor hun klanten het onmogelijke direct doen maar dat wonderen iets langer duren. Of er bij VeKa ook zo’n tegel hangt weten we niet zeker; de kans is groot. Maar dat ze daar het onmogelijke hebben verricht door binnen twee maanden complete afbouw te regelen van een nieuw 110 meter-motortankschip vindt heel Werkendam toch wel een wonder.

Na een goed gesprek lieten Ad van Berchum, Leon van Oosterhout en Bas van der Straaten deze zomer hun visitekaartjes van BAS SHIPPING Sàrl achter op het kantoor van Compagnie Française de Navigation Rhénane (CFNR) in Strasbourg.

Deadline
De drie ondernemers waren daar op bezoek geweest om nog eens te onderstrepen dat zij via een supportvolle relatiekring inderdaad hun beloftes zouden kunnen waarmaken om op zeer korte termijn verplichtingen aan te gaan om een nieuwbouwschip langdurig aan CFNR in charter te geven. Enkele weken later volgde een afrondend gesprek en werden de contracten met de Fransen ondertekend.
Al meteen op de terugweg naar Nederland belden de mannen met VeKa. Het was nog volop vakantietijd. De dagen erna was er druk overleg en werden de eerste afspraken gemaakt tussen VeKa, Hoogendoorn en Werkina. Als het aan BAS SHIPPING Sàrl ligt wordt er een standbeeld opgericht voor alle Werkendammers die vanaf dat moment schouder aan schouder aan de slag zijn gegaan.

VeKa zorgde er voor dat de groep investeerders die BAS SHIPPING Sàrl vertegenwoordigt geheel volgens afspraak half oktober het schip voor CFNR in de vaart konden brengen. “Het is ongelofelijk hoe snel VeKa heeft kunnen schakelen om ons de deadline met succes te laten behalen”, zegt Bas van der Straaten namens zijn zakelijke partners en investeerders. Ze zijn unaniem trots op Werkendam.

Ferrari-rood
Als we later het schip van 3241 ton gaan bekijken zien we een klasseschip dat altijd van verre herkenbaar zal zijn. Ook bij dit schip heeft Iris Dijs met haar collega’s het schilderwerk naar tevredenheid opgeleverd. Het dek en de leidingen zijn grijs geschilderd. Bolders, afsluiters, tankdeksels en dekkisten zijn Ferrari-rood geschilderd. Dat moet een stevige link zijn naar Teo van Maastricht van Werkina en dat geldt ook voor de naam van het schip, die overeenkomt met de gelijknamige dochter van Teo.

(foto’s Hans Heiligers)

De leidingen van het tien tanks tellende schip zijn dubbel uitgevoerd. Het door Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en interieurbouw geleverde interieur heeft een combinatie van meerdere natuurlijke kleuren, zowel in het stuurhuis als in de woning. Even hebben we nog gedacht dat we in de machinekamers nog meer rood zouden aantreffen maar de traditionele Mitsubishi-kleuren rekenen met die gedachte af. De motor is niettemin goed voor maar liefst 1700 pk. De Verhaar Omega boegschroefinstallatie in de machinekamer in het voorschip heeft alle ruimte, die ondermeer gedeeld wordt met een Caterpillar generatorset van 450 kVA.
Als we BAS SHIPPING Sàrl vragen of er nog meer exposure wordt verwacht van de samenwerking tussen de investeerders in Werkendam en CFNR, krijgen wij niet meteen een antwoord…
Wij houden u op de hoogte.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -