Als we met onze auto kaai 138 opdraaien voor een bezoek aan het estuaire mcs Euroports hebben we meteen het schip in ons vizier en zien we tegelijkertijd de omvang van zijn achterschip oneerlijk afsteken bij de andere afgemeerde schepen. Maar wat verwacht je anders met een breedte van maar liefst 14,50 meter. Euroports geeft ons meteen een beeld van een stoer en vooral indrukwekkend schip.
We stappen het achterdek op en staan tegenover een dubbelwandige fel fluoriserend gekleurde 6-persoons RSQ 450G bijboot. Er hangt een Mercury achter waar iedere waterskiër terstond jaloers op wordt. Ook de hoogdrempelige entree naar de machinekamer maakt je duidelijk dat voor de bouw en uitrusting van een estuair schip andere grootheden tellen dan voor de binnenvaart. Het schip is gebouwd in opdracht van een viertal jonge ondernemers van de families Gasten, Maes en Govers.
Strenge eisen
In het stuurhuis schudden we de hand van Peter Maes. Samen met Erik Gasten was hij de laatste maanden verantwoordelijk voor het projectmanagement tijdens de afbouw van het schip dat geheel onder eigen regie plaatsvond langs de Boterhamvaartweg in Antwerpen. Daar maakten Erik en Peter dwingende afspraken met alle leveranciers over de kwaliteit van hun werk dat voor de volle 100 procent moet voldoen aan een veelvoud van strenge eisen zoals die op zee gelden voor de vaart met estuaire schepen.
“En dat is heel goed gelukt”, vertelt Erik Gasten. Hij is zeer tevreden over de door Maes en hem geselecteerde bedrijven die aan het schip hebben gewerkt en staat er op dat we in dit artikel een flinke spot richten op de namen van Hoogendoorn en Werkina. “En die laatste niet alleen voor de kwaliteit van het geleverde werk maar ook omdat ze het ruimschoots binnen de overeengekomen periode hebben opgeleverd”, complimenteert Gasten.
Zeevast
Het werk van Hoogendoorn kunnen we meteen in het door Van Wijk geleverde stuurhuis in ogenschouw nemen. Een ruim front en twee maal twee consoles vormen de lessenaar die vanwege de vaart op zee is uitgerust met extra apparatuur. En in schril contrast met alle elektronica zien we ook nog een uiterst betrouwbaar traditioneel kompas dat goed zichtbaar boven op een console een opvallende plaats kreeg.
Als je vanuit het stuurhuis naar het voorschip kijkt zie je de cellguides in perspectief weglopen. Als de containers die in die rekken zijn geplaatst, voldoen ze aan de definitie ‘zeevast’ zoals die voor een estuaire reis gelden. De Euroports heeft plaats voor een volume van 420 TEU.
Het volume van de twee woningen wordt nog steeds uitgedrukt in vierkante meters. Miranda Maes heeft alle 220 vierkante meters oppervlak vele malen voorbij zien komen. Eerst op het beeldscherm en naar mate het werk van Hoogendoorn vorderde live op het schip. Zij bedacht de inrichting van het interieur. Het was haar wens om er met praktische materialen toch een gezellig onderkomen voor de bemanning te maken en daar is ze volledig in geslaagd.
WTC
Ook in de door Bartholomeeussen gebouwde machinekamer klinkt ons “wauw”. We zijn daar alleen en de twee respectvolle ABC-motoren zeggen niets terug. Het lijkt wel of achter de eerste motor een spiegel staat, maar het is zijn tweelingbroer die een flink eindje verderop staat, ook van die bekende onderneming uit Gent. Dat zorgt voor een flinke gang op de Rijn in combinatie met een laag brandstofverbruik.
We lopen over de kade om vanaf daar het voorschip te bekijken. En daar ervaren we het zelfde als we schreven over het achterschip. Ook de karaktervolle boeg oogt indrukwekkend en geeft het schip een geweldig aanzien. We kunnen ons goed voorstellen dat de gezamenlijke eigenaars er fier op zijn.
Erik Gasten vertelt dat het schip tijdens de bouw in China onder 24/7 survey heeft gestaan en dat daarmee veel is verklaard waardoor de Euroports er zo gaaf uit ziet. Gasten verklapt wel dat het ontwerp van het casco stevig gelinkt is aan het mcs Amberes.
(foto’s Hans Heiligers)
Toch zal mcs Euroports niet slechts op zijn route langs de kusthavens te zien zijn. Het schip met een tonnage van 4.595 en afmetingen van 134 (inderdaad) x 14,50 x 3,60 meter heeft ongeladen een kruiplijn van 6,40 meter. Het geheim zit in 2.300 ton ballast die binnen enkele uren kan worden verpompt.
“Daarom kunnen we het schip evengoed op de kanalen zien varen, het zal daar geen problemen ondervinden met de bruggen”, legt Erik Gasten ons uit. Het schip kent dus geen beperkingen in het vaargebied. “Het is daardoor geschikt voor kust- en kanaalvaart en voor zover wij weten doet niemand dat de Euroports en onze Amberes na”, stelt Gasten. “Daardoor is ook dit schip er één uit duizenden geworden”, vult hij nog fier aan.
De naam Euroports vindt u ook in het Laakdal langs het Albertkanaal bij Meerhout, de locatie van EuroPorts Water Container Transport (WTC). De Amberes is daar reeds kind aan huis en ook de Euroports zal daar een terugkerende gast worden.
(Hans Heiligers)