Langs kingsize bolders stappen we op het trunkdek met het karakter van een boulevard. We registreren 30 meter bunkergiek, zien veel leidingwerk van PSI en geen enkele pomp aan dek, ofschoon zich twee Red Screw’s van 750 kuub onderdeks bevinden. Langs het dekhuis lopen brede ‘trottoirs’ naar achter. Het achterdek lijkt een ‘plein,’ dat via ruim bemeten trappen toegang geeft naar verblijven en ‘garage’.
Beneden staan twee Mitsubishi’s – niet op banden maar op fundaties. De machinekamer is vergelijkbaar met een middelgrote beurshal. We bevinden ons op het bunkerschip Angelique met als kenmerken royaal, comfortabel werkbaar en professioneel.
In de ruim opgezette machinekamer kun je tussen de Mitsubishi’s ‘dwalen’. (foto’s Johan de Witte)
De vorige Angelique kreeg bij Dieselbedrijf Dordrecht in Ridderkerk estuaire inrichting. Echter, ze stak haar kop nooit buitengaats. Niettemin beviel haar uitvoering en equipement Van Wijnen bunkering Olie en Transport zó goed dat deze nieuwe er een kopie van is.
De Angelique kwam in 2006 tevoorschijn maar verdween in 2007 al van de markt door verkoop via de VT naar Panama om daar te bunkeren. Deze 125 x 13,50 en op 95 procent 5260 kuub grote, splinternieuwe Angelique is hierop het antwoord.
Hans van Wijnen en zijn compagnon André Friedrich tekenden in 2007 met Progress Shipbuilding een overeenkomst voor de bouw van een casco op een Chinese werf. De Chinese scheepsbouw haperde, zodat de oplevering in Rotterdam twee jaar vertraagde.
Wilskracht
Op 26 juni 2009 kwam Hans van Wijnen door een motorongeluk om het leven. Motorrijden was naast zijn gezin een passie. Hij was een harde werker, kon veel, bezat ondernemingsspirit en was boven alles een prettige vent in de omgang, altijd recht door zee.
Zijn levenspartner Christa Heck en compagnon André Friedrich stonden voor de nog ‘papieren spanten’ van de Angelique. Het kostte veel wilskracht om het schip overeenkomstig voorbereidend werk, zaken en ideeën van Hans van Wijnen tot stand te brengen.
Op 30 oktober lag het schip kant-en-klaar bij Diesel Bedrijf Dordrecht. Onder veel belangstelling doopten Angelique van Wijnen en Tessa Friedrich het schip. Bunkerschip Angelique heeft de VT-vlag in de mast.
Soms lijkt Chinese scheepsbouw op een casino waarbij de opdrachtgever niet weet of zijn casco in het spel zit. De overtocht is ook geen lijndienst, ofschoon: eenmaal in Ridderkerk maakte DBD er korte metten mee.
Het bedrijf van Rob Viergever had de plannen voor uitvoering van de eerste Angelique nog in de la liggen. Onder andere die pompkamer onderdeks voor de stuurhut met als voordeel dat de olie vanzelf de pomp in stroomt, een grote opbrengst heeft met weinig energie zonder decibels aan dek. Als er eens wat lekt is het milieu de winnaar, ofschoon de eventuele schoonmaker daarbij niet aan overwinning denkt!
Dat het schip strak, sterk en groot oogt, werd al duidelijk in het intro. De bunkergiek is typisch een Van Wijk. In de Kampers-stuurhut ontmoeten we Rob Ennemee van Ships Radio Navigation Service, die de door Dutch Marine Technology geleverde apparatuur tot leven brengt. Oechies heeft als huis-elektricien van DBD de elektrische installatie verzorgd en functie aan het schip gegeven.
In de estafette van oplevering neemt Timmerbedrijf van Mameren het voortouw door strak vakwerk. Met modern, brandvrij materiaal in warme kleuren hebben de mannen elk vertrek een huiselijke sfeer gegeven. De stuurhut en lessenaar zijn hemelsblauw. Verschoor Woning en Scheepsstoffering uit Krimpen aan de Lek leverde een compleet interieur van basic tot luxe. Christa: “Vooral duurzaam. Verschoor is snel, netjes en houdt zich aan afspraken.”
Lloyds
De vorige Angelique heeft zich als comfortabel werkschip bewezen, vertelt André Friedrich, als we samen in de machinekamer tussen de door Koedood geleverde Mitsubishi’s ‘dwalen’. Dat kan hier! Er is een gescheiden roerkamer met materiaal van De Waal. De energie voor de ladingpompen leveren Volvo-motoren, boordenergie is van hetzelfde merk.
André: “We hebben gecompliceerdheid vermeden. Wat goed is moet je niet veranderen. DBD heeft kwaliteit geleverd met Lloyds-klasse. Het is een ‘baaje goed’ schip geworden”, waarmee hij zijn Afrikaanse roots verraadt.
André heeft tussen afbouw door het andere bunkerschip van Van Wijnen bunkering Olie en Transport in de vaart gehouden. Hier staat hijzelf aan het roer, geassisteerd door zijn rechterhand en zwager Berry Korporaal.
(Johan de Witte)