Paul van der Lusdonk is opgegroeid in Zevenbergen. Hij begon aan zijn eerste baan toen hij achttien jaar was. Iedere dag reed hij over de ‘kadoenk-kadoenk’ betonplaten van de provinciale weg van Zevenbergen naar Lage-Zwaluwe. Hij startte achter de bar op verschillende rondvaartboten van Kees Polak: de Jacominaplaat, de Vischplaat en de Catharinaplaat. De waterrijke Biesbosch, het varen en de omgang met de gasten beviel Paul heel goed. Hij haalde zijn vaarbewijs en keek uit naar de dag waarop zijn werkgever tegen hem zou zeggen dat hij voortaan zelf de passagiers zou mogen varen. Dat moment heeft Van der Lusdonk bij die patroon nooit meegemaakt; zijn werkgever zag dat niet zitten.
(foto’s Hans Heiligers)
Soms zorgen toevalligheden voor een natuurlijke oplossing van een probleem. Paul was goed bevriend met zijn collega Geert Corporaal die hem de eerste kneepjes van het vak heeft geleerd. Toen Pauls werkgever een tochtje overnam van een bevriende rederij, kwam Paul in contact met rederij Wolthuis uit Den Bosch. Daar hoorde Paul dat ze nog een schipper zochten. Ook toen waren één en één al twee en binnen de kortste keren gebruikte Paul van der Lusdonk zijn vaarbewijs waarvoor het bestemd was: varen als schipper op het mps De Meerkoet.
Op de Meerkoet leerde Paul apothekersassistente Natasja Hagenaars uit Roermond kennen. De apotheek had een uitstapje in Den Bosch en zij vond de schipper van de Meerkoet erg leuk. Nu zijn ze inmiddels al acht jaar getrouwd. Het stel is neergestreken in Herten bij Roermond want Natasja is in Limburg geboren. Van der Lusdonk zou daar niet meer vandaan willen, hij heeft het er prima naar zijn zin.
De Corporaal
Paul voelt zich als een vis in het water als hij met zijn gasten vaart. Het was geen wonder dat hij nóg een grote wens koesterde: een eigen rederij met passagiersschepen voor dagvaarten. In 2001 maakte hij samen met Van Vossen Engineering uit Giethoorn een ontwerp voor de bouw van een passagiersschip. Het werd gebouwd bij Ament in Kinrooij in opdracht van Peter Tinnemans uit Maasbracht. Deze nieuwbouw kwam in 2002 in de vaart.
Natasja en Paul waren het binnen de kortste keren met elkaar eens over de naam voor het nieuwe schip. Het passagiersschip kreeg als naam…De Corporaal. Genoemd naar de man die Paul een opstapje gaf naar het zelfstandig varen.
De Corporaal kreeg meteen veel belangstelling met de tochten in het mooie plassengebied rond Roermond. Veel horizon, groen en afwisselende vergezichten in variatie van kerktorens van kleine dorpen tot de nieuwbouwcontouren langs de oevers van Roermond die met hun architectuur in absolute harmonie zijn met de oude stad.
Paul van der Lusdonk weet te vertellen dat de plassen van ‘zijn’ vaargebied ruim 3.000 hectare beslaan. “En dat is meer dan de optelsom van de gezamenlijke plassen van Vinkeveen en Loosdrecht”, zegt hij. De blik in zijn ogen voegt daar nog aan toe: “Als je dat maar weet.”
Recht uit ons hart (onder)schrijven wij dan ook: een absolute aanrader om dat gebied eens te verkennen. Binnen de categorie middelgrotesteden is Roermond zelfs verkozen tot beste binnenstad van Nederland. Even noteren dames, en de juiste pasjes niet vergeten.
Voor alle doelgroepen
Zoals gezegd verlopen de zaken voor Rederij De Corporaal naar wens; er is veel belangstelling. De vloot telde vorig jaar drie schepen en nog gebeurde het meer dan eens dat alle schepen bezet waren. Vandaar dat Natasja en Paul het plan oppakten om een tweede schip te laten bouwen. Ook op vakantie in het buitenland kijkt Paul naar alles wat vaart. Op een van die reizen deed hij een idee op dat hij met Jooren in Werkendam verder heeft uitgewerkt.
Dat is het mooie van nieuwbouw: je kunt er al je ervaring in kwijt en aan de hand daarvan het schip volledig naar eigen hand tekenen en indelen. Bij het nieuwe mps De Zuidplas zijn de bouw en indeling prima gelukt. Paul van der Lusdonk is zeer tevreden over de door Jooren geleverde kwaliteit; het is een strak schip geworden met een mooi lijnenspel.
Het schip is gebouwd onder klasse van Lloyds en is gekeurd onder de laatste strenge eisen zoals die op dit moment voor de passagiersvaart gelden. Veel vluchtwegen, trappen en net als in een vliegtuig wijzen lichtjes op de vloer naar de nooduitgangen.
Rederij Corporaal is er in geslaagd een schip te bouwen dat voor alle doelgroepen geschikt is. De Zuidplas toont zich chique als het schip wordt gebruikt als officiële trouwlocatie inclusief de receptie, diner en feest.
Het is eveneens geschikt om op informele wijze een leuke tocht te maken met gezelschappen. Ook is het de tijd van veel 40- en 50-jarige huwelijksfeesten, vertelt Paul. Het schip is royaal toegankelijk voor mindervaliden. Overal aan boord is daar rekening mee gehouden.
Horecavakbeurs
Het schip is 37 x 7,60 x 1,30 meter en telt 160 ton. Het heeft twee royale dekken; de inrichting en kleurstelling van het interieur zijn volledig op elkaar afgestemd. Holster is verantwoordelijk voor de betimmering en heeft zowel beneden als boven een gezellige bar gebouwd. Als je binnenkomt hoor je die al zachtjes roepen.
Menig horecaondernemer aan de wal likt zijn vingers af bij het zien van de rvs hightech-keuken; er ontbreekt niets aan. Het lijkt wel of de inrichting van een horecavakbeurs is weggesleept: het nieuwste van het nieuwste is aan boord. Hoewel het schip is ingericht voor dagtochten, oogt de koelcel of elke tocht twee weken duurt.
Vanuit het stuurhuis kom je geen enkel gezichtspunt te kort. De machinekamer is royaal. Eigenlijk vindt Paul hem zelfs te groot. Er staan een John Deere van 315 pk en twee generatoren (62 en 135 kVA) van het zelfde merk.
Een beetje energie kan geen kwaad met zo’n mooie keuken. Ook de boegschroefinstallatie van Van Wijk wordt er mee gevoed.
(Hans Heiligers)